blog

Jumbo-drive: de nieuwe supermarkt?

Warehousing

Waarom zouden we dat saaie, repeterende supermarkt-kopen niet meer en meer via internet gaan doen? In online-food-distributieland is er veel aan de hand: retailers in Europa zijn koortsachtig op zoek naar nieuwe wegen om online bestellen en de logistieke afhandeling realiseerbaar en betaalbaar te maken. De foodretail-drives gaan ons land veroveren!

Jumbo-drive: de nieuwe supermarkt?
Jumbo-drive auchan leclerc

In Frankrijk openen foodretailers bijna dagelijks nieuwe ‘drives’; Auchan en Leclerc hebben er samen al meer dan 200. De dichtstbijzijnde supermarkt-drive in Frankrijk is ons land inmiddels tot op 160 kilometer genaderd!

       

Foodretail hoofdpijndossier

Foodretail online is super lastig. Je hebt de zogenaamde droge kruidenierswaren zoals de hagelslag, luiers en spaghetti, deze veroorzaken schijnbaar geen problemen want ze zijn eenvoudig te distribueren. Maar het is wel lastig dat de waarde per eenheid heel laag is, dat de producten soms kwetsbaar zijn (koekjes, chips) en dat je heel veel artikelen moet orderpicken, wil je een bedrag van 100 euro bij elkaar hebben.
Het wordt pas echt lastig om versproducten vers te houden bij online verkoop. En wat dacht je van diepvries? Foodretail online: uit oogpunt van distributie een hoofdpijndossier.

         

Goed en betaalbaar online 

Hoe kun je online foodretail goed doen en ook nog betaalbaar houden? Alle retailers in Europa breken hun hoofd daarover. Vooral de kosten van de last mile hakken erin: geen 15-20 drops per uur die pakketvervoerders in stedelijke gebieden kunnen halen, maar nog geen 4 drops per uur vanwege het volume per klant, het onderscheid normaal/vers/diepvries, betalen en  retour-emballage (ja, ook dat nog). Logisch dat de foodretailers koortsachtig nadenken over andere distributiestructuren. 

    

Codewoord: afhaalpunt

Het codewoord bij eigenlijk alle retailers is: afhaalpunten. Thuisbezorgen kan wel maar dan moet daar goed voor betaald worden. In Frankrijk hebben Auchan en Leclerc er al een naam aangegeven: De Auchan-Drive en Leclerc-Drive. Auchan gaat binnenkort z’n 55ste ‘drive’  openen. Leclerc  beschikte eind 2011 al over 144 ‘drives’. De supermarkt zal er in 2012 volgens concrete plannen nog 105 openen en wil in 2015 beschikken over 400 Leclerc-drives met een omzet van 1,5 miljard euro (circa 4 procent van de omzet).  

   

C’est tres joli dat uitgerekend Franse supermarkten het afhaalpunt een ‘drive’ noemen. Auchan heeft een schitterend introductiefilmpje, zowaar zelfs in het Nederlands. Voor Belgische klanten, die bij Auchan online kunnen bestellen en even de Franse grens over kunnen wippen om de dichtstbijzijnde Auchan-Drive in te rijden (zie filmpje hieronder).

     

High-tech of high-touch?

Gaan de AH-drive of de Jumbo-drive ons leven veranderen? Tja, bij ons in de familie is deze (toekomst)muziek toch al regelmatig onderwerp van gesprek. Een regelrechte confrontatie tussen de high-tech van het tablet en het constant online kopen versus de high-touch van zelf shoppen, kunnen ruiken, proeven, verrast worden. De hoofdkantoren in Zaandam en Veghel houden er volgens mij helemaal rekening mee dat online retail onstuitbaar is. Dat betekent, dat ze hard aan het oefenen zijn hoe ze dit kunstje op het slappe koord haalbaar en betaalbaar kunnen leveren.

    

Who wins: high-tech of high-touch?

  

Reageer op dit artikel