blog

Hoe ziet de werkplek van uw inpakker eruit?

Warehousing

Inpaktafels zijn, sinds jaar en dag, een sluitpost binnen logistieke operaties. Een inpakafdeling waar je optimaal kunt inpakken en orderpicken biedt het bedrijf echter een efficiënte wijze van werken aan, zegt John van Haarlem van EVC Verpakking. Waar let je op, aldus Van Haarlem.

Hoe verloopt het vaak in de praktijk? De bedrijfsoprichter werkt vanuit huis en opent na verloop van tijd een bedrijfspand. De bureautafel waar de oprichter zijn eerste opdrachten op verwerkte, wordt ingeruild voor een modern kantoormeubel. Zijn oude bureautafel gaat naar het magazijn want dan kan de inpakker (die net is aangenomen voor halve dagen) mooi de spulletjes inpakken zonder dat we daarin hoeven te investeren. Dit proces kan nog verder uitvergroot worden maar dat zou te cynisch zijn, met respect voor de kleine ondernemer. Om maar niet te spreken over het fenomeen ‘stapel pallets’ die als inpaktafel dienst doen. Maar opvallend is dat je deze prehistorische oplossing helaas ook tegenkomt bij echt grote bedrijven…

     

Hinken op twee gedachten

Het feit wil dat ik binnen het MKB maar ook binnen grotere bedrijven (of het nu groothandels, fabrikanten of logistiek dienstverleners zijn) dezelfde tendens tegenkom: facilitair managers/medewerkers hinken op twee gedachten als het gaat om investeren en kosten maken binnen het distributiecentrum. Want de aanschaf van goede inpaktafels zijn alleen maar kosten die zich niet snel laten terugverdienen, lijkt de gedachte. Toch is het tegendeel waar! Inpakactiviteiten, orderpicken, assembleren, ompakken, uitpakken etectera slurpen naast tijd ook een essentieel aandeel aan lichamelijke bewegingen op. Lopen, tillen en draaien zijn de aangewezen bewegingen waar juist heel veel in te halen valt. Ik ga het nu niet hebben over volautomatische inpaklijnen maar slechts over een inpaktafel: een klein vierkantje, of liefst nog (veel) meer, waar uw duurste investering aan staat: de mens!

  

De inpakker is een essentiële schakel binnen de logistieke operatie. Wanneer deze medewerker uw materialen gaat inpakken in een efficiënte en ergonomisch verantwoorde omgeving kunt u direct uw winst meten. Minimaliseer het loop-, til- en draaigedrag en de return on investment voor de inpaktafels mag weer uit de kast! Een inpaktafel of  ‘werkplek’ is dus een essentieel meubilair om minimale lichaamsbewegingen te creëren.

 

Belangrijke aandachtspunten:

   

  • Binnen handbereik

   

Breng alle te gebruiken middelen allereerst eens binnen handbereik. Veel bedrijven maken de fout dat zij zich niet realiseren welke middelen er nodig zijn op, in en rondom de ‘inpaktafel’ en vooral hoeveel oppervlakte deze middelen innemen. Voordat je het weet staat de inapkker niet meer op de ‘inpaktafel’ in te pakken maar op de grond of op de orderpickkar omdat de ‘inpaktafel’ te vol staat. Hier mist men dus de boot als het gaat om efficiëntie en zeker al als het gaat over ergonomisch verantwoord werken.

 

 

  • Juiste middelen

   

Wat heb je minimaal nodig? Verzenddozen, vul- en/of beschermingsmiddelen, computerscherm, toetsenbord, muis, printers, zakjes, stickers, plakband, mesje, pennen/ stiften, scanner(s) en ga zo maar door.   Vergeet ook niet de juiste verlichting. Er zijn ook speciale ergomatten verkrijgbaar die het staan confortabeler maken.  

De inpakker kan zelf heel goed inschatten wat er voor handen moet zijn: vraag het gewoon eens.

          

  • Juiste volgorde

   

De uitdaging is door de middelen in een ‘volgorde’  te plaatsen waarin gewerkt wordt en al deze middelen binnen handbereik aan te bieden op een zo klein mogelijke oppervlakte waarbij het werkblad geheel vrij blijft.

Om deze uitdaging aan te gaan zal men zich eerst moeten oriënteren wie de juiste expertise in huis heeft ter ondersteuning. Degene die de uitdaging aangaat zal een goede inventarisatie moeten maken van de exacte inpak werkzaamheden, de volgorde hiervan en de uiteindelijk benodigde apparatuur en gereedschappen. Vervolgens zal deze specialist een configuratie van de werkplek maken die de bovengenoemde uitgangspunten kan waarmaken.

 

Verpakking visitekaartje    

Bedenk dat de inpakker het visitekaartje is van uw bedrijf: Hoe komt het product aan bij de eindgebruiker? De eindgebruiker zal ervaren dat ‘hoe’ het product ingepakt is, een afspiegeling is van uw bedrijf en kwaliteit van het product: ‘Experience Economy’.

Een optimale werkplek waar men optimaal kan inpakken biedt het bedrijf een efficiënte wijze van werken aan. De voordelen die hieruit voortkomen zijn onder andere meer rendement op de inpakafdeling, de medewerkers werken ergonomisch verantwoord wat resulteert in minder ziekteverzuim. Last but not least mag zeker genoemd worden dat bij de medewerker de arbeidsvreugde op een hoger niveau zal komen. Tenslotte zijn we hier toch allemaal mee geholpen?!

Reageer op dit artikel