blog

Commercie moet meer respect tonen voor logistiek

Warehousing

Commercie moet meer respect tonen voor logistiek
Respect

Hoogleraar van Goor gaf in zijn afscheidsrede aan dat logistiek meer naar commercie moet kijken, dan andersom. Dat is ook zo. Logistiek is dienstverlenend aan commercie. Een goede logistieke organisatie levert commercieel concurrentievoordeel op. Een concurrentienadeel door een achterblijvende logistieke service is uit den boze. Maar commercie moet ook meer respect tonen voor de logistiek!

Logistiek kan zijn bijdrage leveren aan het succes van de onderneming, door er voor te zorgen dat de klanten op de zwaar concurrerende markten een goede logistieke service krijgen. Logistiek moet ook meegaan met de trends in de markt. Sterker nog: door logistieke waarde toe te voegen aan de keten kan commercie goed worden ondersteund. Juist door dienstverlenend te zijn, laat de logistiek zien dat het geen ‘noodzakelijke kostenpost’ is, maar dat logistiek waarde toegevoegd aan het bedrijf.

     

Goede voorbeelden

Voorbeelden zijn er genoeg. De logistieke organisatie rondom de Nederlandse bloemenveilingen heeft enorm bijgedragen aan het commerciële succes. De beschikbaarheid en snelheid van levering van reserve onderdelen, zijn voor een grote, bekende vrachtwagenfabrikant van groot belang; hierdoor verkoopt deze fabrikant meer vrachtwagens. En Bol.com levert orders die vóór 21.00 uur zijn geplaatst de andere dag thuis af. Wat een logistiek proces!

 

Mijn indruk is overigens dat de meeste logistieke organisaties tot het uiterste gaan om de commercieel gemaakte afspraken te realiseren. In de logistiek wordt veel in ploegendiensten, laat in de avond en in nachtploegen gewerkt. De organisatie van de logistieke stromen rondom de vrije dagen in mei, is voor veel logistieke managers en medewerkers een grote zorg. Terwijl heel Nederland van enkele vrije dagen geniet, zijn veel logistieke medewerkers in de weer om de goederenstromen toch verwerkt te krijgen.

    

Tijdig informeren

Het enige wat logistiek hier voor terugvraagt, is om tijdig geïnformeerd te worden over en om meer betrokken te worden bij de op handen zijnde acties, nieuwe assortimenten, nieuwe klanten, projecten enzovoorts. Daar wringt toch op veel plaatsen de schoen. Logistiek moet meer naar commercie kijken dan andersom. Mee eens. Maar als tegenprestatie mag commercie meer respect tonen voor logistiek. Of werkt dit bij u anders?

  

 

Special over Ad van Goor
De afscheidsrede van prof. Ad van Goor, een overzicht van zijn wetenschappelijke carrière, de bijdragen van Boeijenga, Van Hillergersberg en Ploos van Amstel, zijn terug te vinden in een los verkrijgbare gratis special van Logistiek Magazine.

 

Abonnees op Logistiek Magazine ontvangen sowieso op vrijdag 21 oktober 2011 deze special gratis, overige belangstellenden kunnen zich melden per mail: a.r.van.goor@vu.nl

 

Een proefabonnement op Logistiek Magazine is tien euro.

Reageer op dit artikel