blog

Van inzicht naar actie in kleine stappen

Warehousing

In het jaar 2020 zal als gevolg van een ongeval niemand meer omkomen of zelfs maar serieus gewond raken als inzittende van een nieuwe Volvo. Die belofte doet CEO Stephen Odell van het Zweedse automerk.

Veiligheid is een serieus thema geworden in de marketingstrategie van fabrikanten, die voorheen vrijwel uitsluitend aandacht vroegen voor prestaties en design.

 

Ook in magazijnen is veiligheid de laatste vijf jaar enorm onder de aandacht gekomen. Zoiets verloopt via een drietrapsraket: bewustwording, inzicht en actie. Met de BMWT hebben we op het gebied van bewustwording en inzicht een belangrijke stap gezet. Onderzoek van de Erasmus Universiteit wijst uit dat schade (tijd, lading, materieel) als gevolg van onveilig rijgedrag een grote plek inneemt in het totale kostenplaatje (TCO – Total Cost of Ownership). Tel dat bij de berichten over (dodelijke) ongevallen op de lijst van de Arbeidsinspectie en het is duidelijk hoe het komt dat bedrijven steeds meer werk maken van veilig omgaan met mobiel intern transport.

 

De vraag is welke acties kunnen leiden tot een werkomgeving, waarin veiligheid net zo vanzelfsprekend gaat worden als op de ontwerpafdeling van Volvo. Natuurlijk heeft dat vooral te maken met het gedrag van medewerkers. Alle veiligheidsvoorschriften en goed onderhouden heftrucks ten spijt, als chauffeurs roekeloos rijden en geen oog hebben voor de omgeving, is alle moeite tevergeefs. Het zal dus vooral van de mensen zelf moeten komen en van het management, dat goed gedrag zal belonen en verkeerd handelen aan de kaak stelt.
 

Maar er is ook een rol voor leveranciers van moderne hulpmiddelen. Heftruckfabrikanten werken hard aan betrouwbare trucks met tal van veiligheidsvoorzieningen. Importeurs kunnen ook hun steentje bijdragen. Zij kunnen hun klanten helpen met gerichte trainingen en met workshops voor leidinggevenden. Zelf ben ik een groot pleitbezorger van het TPS (Toyota Production System), waar veel fabrikanten een voorbeeld aan nemen. Eén van de kernwaarden daarvan is Kaizen: ‘grote veranderingen komen tot stand door kleine stappen te zetten’. Dat geldt ook voor veiligheid.

  

Laten we samen kijken hoe we medewerkers in magazijnen kunnen betrekken in het zetten van die kleine stappen waar de grote veranderingen het gevolg van zullen zijn. Laten we chauffeurs niet alleen trainen in rijvaardigheid, maar vooral in het vermogen om kleine verbeteringen te signaleren en te realiseren. Het resultaat is hopelijk dat we in 2020 geen zware ongevallen meer hoeven te registreren met heftrucks.

Reageer op dit artikel