blog

Sarina Pielaat: Drie trends in Auto-ID-technieken

Warehousing

Was de barcode ooit zo’n succes geworden als elke retailketen een eigen systeem had geïmplementeerd? Het antwoord is ‘nee’. Branchebrede oplossingen zijn succesvoller dan bilaterale afspraken, zegt Sarina Pielaat,
adviseur GS1 Nederland. In de aanloop naar de Logistica hier de laatste trends, belangrijke vragen en valkuilen bij implementatie.

Sarina Pielaat: Drie trends in Auto-ID-technieken
Barcode Auto-ID

Automatische identificatie wordt gebruikt voor onder andere productie en distributie, kwaliteitszorg, ketentransparantie en traceability. Of dat nu de barcode, zoals bijvoorbeeld de GS1 DataBar of een nieuwe techniek als RFID is.  

 

In vele branches en markten zijn geoptimaliseerde processen essentieel om onder andere de voorraden te verminderen, de time-to-market te versnellen, concurrerende prijzen en marges te handhaven en de klantenbinding te handhaven of verbeteren. Belangrijk om u te realiseren als u vandaag op de beurs loopt is dat de toepassing die u voor uw bedrijf wilt gebruiken over bedrijfsgrenzen heen gaat – nu of in de toekomst. Kortom: wat zijn de ontwikkelingen en de toepassingen in uw branche. Haal daarom als bedrijf uw voordeel en kies voor auto-id technieken (zoals barcodes en radio frequentie identificatie) waar uw handelspartner in binnen- en buitenland ook mee werkt.

    
Top drie trends
Auto-id technieken; ze hebben allemaal iets te maken met het optimaliseren van bedrijfsprocessen. Bedrijven hebben de behoefte om processen zo efficiënt en werkzaam mogelijk in te richten. Daarmee ligt de winst in de collectieve verbeteringen in de keten. Collectief is er immers meer winst te behalen dan de bilaterale oplossingen tussen slechts twee bedrijven. Bij de trends constateren we dat bedrijven steeds meer behoefte hebben aan intelligentie in de systemen om zo steeds meer real-time inzicht te krijgen. Voor productie, logistieke processen, administratieve processen en commerciële processen.

     

Wat zijn de drie trends voor de komende jaren over de verschillende branches heen (food, doe-het-zelf, mode schoenen en sport, gezondheidszorg):

 

1. Meer informatie delen in de keten

Informatie delen is de basis voor een geoliede samenwerking tussen handelspartners. Bijvoorbeeld bij het gebruik van de GS1 DataBar om derving tegen te gaan bij versproducten. Of een techniek als  RFID die kan zorgen voor real-time inzicht in de keten.

 

2. Nadruk op efficiëntere logistiek

Producten snel en zo efficiënt mogelijk op het schap zien te krijgen. Dat is de uitdaging. Daarbij is bijvoorbeeld de kwaliteit van de barcode van essentieel belang zeker als u zich daarbij bedenkt dat het gebruik van scanning in een logistieke omgeving groeiende is.

 

3. De consument centraal

De consument heeft behoefte aan meer informatie, bijvoorbeeld is hij op zoek naar allergenen en ingrediënten informatie. Uit internationaal onderzoek blijkt dat 40% van de consument op zoek is naar dergelijke informatie. Mobile commerce is absoluut een trend, omdat de behoefte naar meer informatie voor de consument door mobile commerce toepassingen ingevuld kan worden. Overigens zijn er ook de nodige kansen in business to business mobile toepassingen.

Bottom line; des te meer inzicht er is in de keten des te meer transparantie. En dat leidt tot minder onzekerheid. Buffervoorraden tussen schakels in de keten zijn niet meer nodig, voorraden zijn eenvoudiger te beheersen en producten zijn nooit meer uitverkocht. 
  

Twee belangrijke vragen om op de beurs te stellen

De trends zijn duidelijk. Dan is het vooral belangrijk dat u voor uzelf helder heeft voor welk businessdoel u auto-id wilt gaan inzetten. Een nieuwe techniek implementeren kost immers veel geld, tijd en energie en het vergt daarnaast vaak de nodige aanpassingen op de werkvloer. Het is met name van belang om te kijken wat de toegevoegde waarde moet zijn van auto-id en of de kosten snel terugverdiend kunnen worden. Hoe komt u daar achter?

     

U kunt op de beurs de volgende twee vragen stellen:
 

Vraag 1: Wordt de technologische toepassing branchebreed gedragen?
Collectieve verbeteringen in de keten lost u niet alleen op in uw branche. Dat doet u samen met uw andere ketenpartijen. De belangrijkste vragen daarbij zijn: wat zijn de ontwikkelingen in mijn branche? En wat gebruiken mijn ketenpartners?

 

Vraag 2: Hoe zeker is mijn investering? 

Het moge duidelijk zijn dat als het bedrijven niet voldoende oplevert, ze ook niet moeten gaan investeren of implementeren in welke automatische ID-oplossing dan ook.

Elk bedrijf zal zijn eigen business case moeten ontwikkelen. Belangrijk hierbij is te realiseren dat via bepaalde technologieën data beschikbaar gemaakt kan worden, waarmee u op elk moment ziet waar uw producten zich bevinden. Zoals bijvoorbeeld met de GS1 DataBar of met RFID. Stelt u zich maar eens voor welke efficiëntie u met deze mate van zichtbaarheid in de keten kunt realiseren.
    

Twee valkuilen bij implementatie
Als u  de keuze heeft bepaald, kunt u een begin maken met de implementatie. Hou goed voor ogen voor welk businessdoel u de nieuwe auto-id technologie wilt gebruiken. U krijgt te maken met verschillende uitdagingen gedurende het proces. Wij geven u twee belangrijke criteria mee om rekening mee te houden:

 

1. Haalbaarheid
Stel vooraf de vraag hoe zinvol het project is. Wat zijn de kosten en wat zijn de baten? Ervaring leert dat het opleveren van een (tussen)product (ontwerp, testproduct, eindproduct) altijd onverwachte reacties en nieuwe inzichten oplevert. Het is dan ook aan te bevelen om het project in voldoende stappen op te delen, waarbij tastbare tussenresultaten worden getoetst op toegevoegde waarde?

   

2. Hulpmiddel
Het eerste risico is de te grote technische focus. Te vaak en te vroeg wordt de aandacht gericht op vragen als: Welke barcodesymbolen moeten worden toegepast? Welke scanners moeten worden
ingezet? Wat is de inhoud van de barcode? Natuurlijk zijn dit belangrijke vragen, maar welke standaard of toepassing u ook gebruikt het is slechts een hulpmiddel.
  

Tot slot
Welke keuze u ook maakt voor een auto-id technologie, de basis is dat een goede samenwerking met uw handelspartner essentieel is. U heeft minder aan bilaterale afspraken en u bent meer gebaat bij branchebrede oplossingen. Laat u daarin goed adviseren!

Reageer op dit artikel