blog

Terug naar de basis

Warehousing

Waarom zijn veel managers altijd eerst op zoek naar technologische hoogstandjes om efficiënter te werken? Waarom vergeten ze de basisvoorwaarden, die veel meer bepalend zijn voor succes? Als je innovatief wilt zijn, dan kun je aan een geheel nieuw orderverzamelconcept denken. Maar schep dan wel de juiste voorwaarden.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in T+O Warehousing op 11 maart 2009.

De praktijk geeft daarvan prachtige voorbeelden. Een groothandel kiest ervoor om papierloos orderverzamelen in zijn processen te integreren. De pickers moeten de hele dag kriskras door het magazijn lopen om de bestverkopende artikelen overal vandaan te halen. Het introduceren van een magazijnindeling op pickfrequentie ligt voor de hand, maar daar wordt in eerste instantie niet aan gedacht. Blijkbaar is dat niet innovatief genoeg voor dit bedrijf. Het is opvallend hoe weinig aandacht wordt besteed aan de basisprincipes. Niet voor niets leert een vuistregel ons dat 50 tot 70 procent van de totale orderpicktijd wordt besteed aan het verplaatsen.

 

Dat is improductieve tijd. We hebben het toch over een orderpicker en niet over een orderloper – hoewel ik dat laatste regelmatig hoor. Als je het lopen kunt reduceren met relatief eenvoudige ingrepen – intern wij noemen dat altijd ‘het lopen slopen’ – dan heeft dat al snel een groot positief effect op de capaciteit. Zonder al te veel investeringen. Maar wel een stuk efficiënter. Om de medewerkers gericht door het magazijn te sturen is een locatienummerplan een ander basis ingrediënt. Voor flexwerkers is een sluitend plan zeker onontbeerlijk. Ik zie genoeg magazijnen waar ik moeite heb om de logica van de locatienummering te ontdekken. Zo zag ik ooit een project waar de opbouw van het locatienummer bestond uit een ‘gebruikersvriendelijk’ codering van maar liefst 12 getallen (exclusief leestekens).

 

Zoiets als 012-14-67-090-12! Stel nou dat je zou willen gaan voicepicken. Opnieuw beginnen is dan de enige remedie. Meer doen met hetzelfde aantal mensen hoeft niet te betekenen, dat er flink moet worden geïnvesteerd. Probeer eerst een goede basis neer te leggen.

Reageer op dit artikel