blog

Logistieke Innovatie

Warehousing

Innovatie is een heet onderwerp de laatste tijd. De overheid heeft het Innovatieplatform ingesteld. Er zijn vele spin-offs, zoals Smartmix, waar de overheid veel geld voor beschikbaar stelt, met name voor grootschalige initiatieven.

Nu de Logistica beurs van start gaat, is het interessant om te kijken hoe het staat met de innovatie in de interne logistiek in Nederland. Interne Logistiek is cruciaal voor Nederland, in zijn functie van Logistieke hub voor West-Europa. Deze functie wordt, met verplaatsing en uitbesteding van productie naar het verre oosten alleen maar sterker. Om onze koppositie te behouden moeten we innoveren, in technieken, systemen, softwarebesturing en met name in slimme combinaties. De indruk bestaat al snel dat Nederland weliswaar goed meedoet, maar dan voornamelijk met combinaties van elders ontwikkelde technieken.

Wanneer we de nominaties van de laatste twee Logistica awards bekijken (zie www.logistica-online.nl) moeten we constateren dat innovaties in de interne logistiek zeker niet tegenvallen. Bovendien gebeuren ze met name door kleinere bedrijven. Neem bijvoorbeeld de winnaar uit 2003: Meijer Special Equipment met de Rollerforks. Een concept dat opvalt door eenvoud, lage kosten en opvallende toepassingsmogelijkheden bij vele bedrijven. De rollerforks maken het mogelijk producten die normaal op pallets staan eenvoudig te vervoeren op slipsheets. Speciale push-pull trucks zijn niet meer nodig. Vele inzendingen dit jaar zijn eveneens innovatief. De drie genomineerde bedrijven hebben innvoaties op het gebied van magazijnbeheerssystemen, orderverzamelhulpmiddelen en vorkheftrucks. Oordeelt u zelf maar middels bovengenoemde website.

Al deze innovaties zijn tot stand gekomen dankzij creatieve ondernemers zonder veel subsidie van de overheid. Men kan zich daarom afvragen of grootschalige overheidssubsidies voor innovaties wel het beste rendement opleveren.

Reageer op dit artikel