blog

Logistieke arbeid bij buitenlandse ondernemingen groeit jaarlijks twintig procent

Warehousing

Logistieke arbeid bij buitenlandse ondernemingen groeit jaarlijks twintig procent
Logistieke arbeid

Hoe staat het met de aantrekkelijkheid van Nederland als logistieke vestigingsplaats voor buitenlandse ondernemingen uit Europa, Amerika en Azië? Aan de ene kant heeft Nederland met zijn mainports Rotterdam en Schiphol en zijn goede en korte verbindingen naar de Europese marktplaatsen een prima uitgangspunt, maar aan de andere kant is de ruimte voor grootschalige logistieke vestigingen beperkt en neemt de congestie op de snelwegen elk jaar toe.

Een deel van het antwoord kan gevonden in het jaarlijkse onderzoek van de STEC Groep uit Nijmegen, waarin de activiteiten van de ruim 5.000 buitenlandse ondernemingen in Nederland onder de loep worden genomen. De distributiebedrijven vormen een aparte categorie in dit onderzoek.

 

Wat blijkt: de laatste twee jaar is het aantal banen bij buitenlandse distributiebedrijven in Nederland met meer dan twintig procent per jaar gegroeid. Waren in 2003 nog minder dan 48.000 werknemers in de distributiesector in Nederland werkzaam bij buitenlandse ondernemingen, in 2005 was dit aantal gegroeid tot bijna 72.000. Dit terwijl het totale aantal werknemers werkzaam bij buitenlandse ondernemingen in Nederland in deze 2 jaar nauwelijks gegroeid is: van 529.000 naar 537.000 werknemers. Buitenlandse distributiebedrijven onderscheiden zich in banengroei dus positief van hun buitenlandse collega’s in bijvoorbeeld de productie, groothandel en sales/marketing, waar er in de periode 2003-2005 geen groei maar juist een krimp was in het aantal werknemers. Nog wat cijfers: er waren in 2005 620 buitenlandse distributiebedrijven in Nederland, dit betekent een toename van bijna 100 ten opzichte van 2003. En terwijl er in 2003 nog gemiddeld 91 werknemers bij een buitenlandse distributieonderneming werkten was dit aantal in 2005 gestegen naar 116.

 

Op het eerste gezicht lijkt dit goed nieuws voor de Nederlandse logistieke concurrentiepositie, maar we moeten het beeld wel nuanceren. Het grootste deel van de groei van ruim 22.000 arbeidsplaatsen bij buitenlandse distributieondernemingen in 2003-2005 komt namelijk niet door vestiging van nieuwe bedrijven in Nederland, maar door buitenlandse overnames, bijvoorbeeld KLM door Air France, Frans Maas door DFDS en ECT door Hutchinson. Ook onder middelgrote bedrijven vinden dit soort overnames regelmatig plaats, zo is Centrum Transport in 2004 door H. Eggers uit België overgenomen. Natuurlijk nemen ook de grotere Nederlandse distributiebedrijven als Vos Logistics en Wim Bosman op hun beurt weer kleinere bedrijven in vooral Oost-Europa over.

 

De forse groei van arbeidsplaatsen bij buitenlandse distributiebedrijven in Nederland is een indicatie van het feit dat over heel Europa dienstverleners steeds fijnmazigere logistieke netwerken opzetten en uitbouwen. Alleen met deze netwerken kunnen veeleisende en mondiaal opererende klanten, zoals in de auto- en electronica industrie bediend worden. Een goede uitvoering van de ‘last mile logistics’ richting de afnemers is hierbij essentieel, en samen met de mogelijkheden om netwerken samen te voegen verklaart dit veel overnames van Nederlandse MKB dienstverleners door buitenlandse ondernemers. Mijn verwachting is dan ook dat mede door nieuwe overnames van grotere (bijvoorbeeld TNT Logistics) en middelgrote dienstverleners het aantal werknemers bij buitenlandse distributiebedrijven in Nederland in de komende jaren zal groeien tot boven de 100.000.

 

Kees Verweij, Adviseur TNO Mobiliteit & Logistiek, kees.verweij@tno.nl

Reageer op dit artikel