blog

Eerst kijken, dan kopen (Logistica 2003)

Warehousing

Eerst kijken, dan kopen (Logistica 2003)

De Vakbeurs Logistica 2003 staat voor de deur. Tijd om je te vergapen aan technische hoogstandjes. Maar voor je je portemonnee opentrekt is het toch goed om nog even de alternatieven op een rij te zetten.

 

De Logistica is een inspirerende beurs. Dat ondervond ook de logistiek directeur van een groothandel in keukenapparatuur. Drie jaar geleden kreeg hij op de Logistica de oplossing voor zijn probleem op een presenteerblaadje aangereikt.

Het punt was dat zijn brede-gangenpalletmagazijn vol stond met palletstellingen, en dat vier niveaus boven elkaar. Als er bijvoorbeeld een doos nodig was van het derde niveau, moest de pallet eerst met de reachtruck naar beneden worden gehaald en vervolgens weer worden teruggezet. Dat moest eenvoudiger kunnen.

De logistiek directeur vroeg zijn magazijnmedewerkers daarom hem te vergezellen naar de beurs. Daar zou hij eens laten zien dat het allemaal veel beter kon. Opgetogen gingen ze naar de Logistica. Hun enthousiasme werd nog groter bij de aanblik van het enorme aanbod van ingenieuze opslagsystemen, krachtige trucks, slimme transportinstallaties en andere middelen die het werk van de magazijnmedewerker kunnen vereenvoudigen. Daar moest wel iets goeds tussen staan. Dat stond er ook. Hoogheffende orderverzameltrucks, volgens de logistiek directeur dè oplossing voor het probleem. Alleen, hij hád geen probleem.

Natuurlijk, de handling in zijn magazijn was inefficiënt. Dat stelde de nieuw aangenomen magazijnchef kort daarop ook vast. Maar die maakte eerst een analyse van het assortiment en de locatie-indeling alvorens over te gaan tot actie. En wat bleek het werkelijke probleem? De onderste palletlocaties waren voornamelijk gevuld met langzaamlopende en zelfs dode artikelen. En aangezien onderop maar geen plaats vrijkwam – het waren immers langzaamlopers – werden de snellopers op het tweede en derde niveau gezet. De nieuwe magazijnchef constateerde echter dat vrijwel alle orderregels gewoon vanaf vloerniveau konden worden gepakt. Men hoefde alleen de snellopers – zo’n 90 procent van de orderregels – op de vloerlocaties te plaatsen en de langzaamlopers in legbordstellingen achter in het magazijn weg te zetten. Het tweede, derde en vierde niveau konden worden gebruikt als bufferlocatie voor de bulkvoorraad en dode voorraad, die in hele pallets tegelijk met reachtrucks werden weggezet. Door simpelweg de assortimentsindeling te wijzigen, had men dus kunnen volstaan met niet heffende orderverzameltrucks, die niet alleen sneller en behendiger zijn dan hoogheffers, maar bovendien goedkoper. Jammer van de inmiddels aangeschafte truck, die maar liefst zeven meter hoog kan heffen, maar in dit magazijn uitsluitend vloerlocaties bedient.

Er zijn meer voorbeelden van snelle en ondoordachte investeringsbeslissingen op een beurs. Logisch. De meeste beursbezoekers hebben in hun magazijn elke dag hun handen vol. Als er dan eindelijk eens een dagje kan worden vrijgemaakt voor dè logistieke vakbeurs, is dat al snel een uitje. Het begint met het ontspannen bekijken van de nieuwste technische hoogstandjes. Vervolgens raakt men al snel in gesprek met de enthousiaste leverancier over de briljante manier waarop al die trucks, conveyers en stellingen problemen kunnen oplossen. En daar zit hem nu juist de kneep. Want wat zijn die problemen dan?

Veel magazijnen kampen met historisch gegroeide situaties. Constante tijdsdruk zorgt ervoor dat niemand er aan toe komt het bestaande logistieke concept te evalueren. Toch is dat noodzakelijk, vóórdat er nieuwe middelen worden aangeschaft. Is de dagelijkse gang van zaken de beste manier van werken? Wat is de gewenste situatie? Zet eerst het juiste logistieke concept op. Kortom, houd nog even de hand op de knip en denk na. Daarna kunt u op de beurs de middelen aanschaffen die helemaal passen in uw concept.

Reageer op dit artikel