blog

Eerst het concept

Warehousing

Eerst het concept
Smalle gangen, brede gangen?

Door efficiënt om te gaan met de ruimte kun je flink bezuinigen op de kosten. Alleen moet je dan niet vergeten te kijken naar het totaalplaatje. Minder ruimte kan namelijk betekenen dat de operationele kosten stijgen. En dat kan het eindresultaat heel anders maken.

 

Een groothandel in kaarsen was uit zijn jasje gegroeid. Geen punt: de verhuizing stond al op stapel. Het bedrijf pakte het meteen goed aan. In één moeite door zouden alle werkprocessen worden geoptimaliseerd. Men had zich verdiept in alle mogelijke opslag- en handlingmethoden. En het was duidelijk: er kon veel efficiënter worden gewerkt met een combinatie van smalle en brede gangen. De snellopers zouden in brede gangen liggen, waar plaats was voor meer trucks tegelijk. De langzaamlopers konden naar smalle gangen; er was immers weinig kans dat hier meer dan één orderverzamelaar tegelijk bezig zou zijn. Verder werden in alle gangen, breed of smal, de onderste locaties gereserveerd voor de picklocaties; en de bovenste voor bulk. Het toepassen van die smalle gangen leverde een besparing op van 35.000 euro per jaar. Iedereen was dus blij met deze optimalisatie van de lay-out. Dat duurde niet lang. Want helaas bleek het niet te leiden tot een optimale situatie.

Men had over het hoofd gezien dat de snellopers veel meer bulkvoorraad hadden. De bulklocaties in het bewegingen- magazijn waren dan ook snel gevuld. Nog geen probleem: er waren vrije locaties over bij de langzaamlopers. Daar gingen de overgebleven bulkpallets dus naartoe. Toen werd herbevoorraden wel een lastige zaak. Pallets moesten eerst worden ingeslagen met de smallegangentruck. Als ze voor picklocaties in de brede gangen bestemd waren, moesten deze eerst worden uitgeslagen en aan de kop van de stelling afgezet. Daarna moest de reachtruck van het bewegingenmagazijn ze ophalen om ze op de picklocatie te plaatsen. De activiteiten voor de smallegangentruck namen daardoor behoorlijk toe, zozeer dat er een extra truck nodig was. Bovendien bleek dat er veel meer orderregels uit het smallegangenmagazijn moesten worden verzameld dan vooraf was berekend. Omdat daar echter slechts plaats was voor één orderverzamelaar tegelijk, waren opstoppingen, frustraties en inefficiëntie het gevolg. Er werden extra werkprocedures gemaakt: batchpicking in de smalle gangen en later consolideren met de deelorders uit het bredegangenmagazijn. Weer extra werk. Zo werd een mooie besparing uiteindelijk een grote kostenpost.

Dat had niet gehoeven. Als je bij het inrichten van de nieuwe lay-out maar verder weet te kijken dan alleen naar opslagbehoefte en -methoden. Want je kunt weliswaar op ruimte veel besparen, een kleinere ruimte kan ook hogere operationele kosten met zich meebrengen. De groothandel heeft de stellingen maar weer omgebouwd. De smalle gangen werden breed, zodat overal met reachtrucks kon worden gewerkt – de smallegangentrucks konden gelukkig worden ingeruild. Er kwam een wisselgang in het midden van de gangen en alle snellopers kwamen vooraan in de gang. Zo konden alle activiteiten conform eenduidige werkmethoden worden uitgevoerd en kwam de efficiëntie eindelijk op het gewenste niveau. Jammer alleen dat dit achteraf gebeurde.
Werk daarom bij vraagstukken over lay-out, opslag- en trucks de werkmethoden integraal uit voor het gehele magazijn. Let goed op de verhouding tussen de ruimte- kosten en de operationele kosten. En bepaal dan welke stellingen en trucks worden gekozen. De werkmethoden – en niet de stellingen – bepalen de efficiëntie.

Reageer op dit artikel