blog

Consolidatieprocessen complex?

Warehousing

Consolidatieprocessen complex?
Consolidatieprocessen complex?

Als verzamelen en verpakken erg complex is geworden, bijvoorbeeld door korte levertijden en wildgroei, lijkt het soms ondoenlijk goed te consolideren. Maar wie ‘out of the box’ denkt en dus buiten de gebaande paden treedt, kan ineens heel nieuwe mogelijkheden zien.

Een Amerikaanse multinational had een stevige marktpositie als groothandel van metaalverwerkingsmachines. De service was perfect. Men wist immers hoe belangrijk de machines waren, want stilstand bezorgde hun klanten omzetverlies. Alle spare parts werden daarom opgeslagen in een centraal spare parts magazijn van waaruit het bedrijf alle locaties in Europa kon beleveren. Orders voor 17.00 uur geplaatst, werden gegarandeerd de volgende dag uitgeleverd.

Nu had de groothandel door de jaren heen diverse merken overgenomen, waardoor het assortiment behoorlijk was gegroeid. De serviceorganisatie was mee-ontwikkeld: alle monteurs konden verschillende merken onderhouden. De verpakkings- en transportkosten van de onderdelen stegen echter enorm. Verder klaagden de monteurs steeds vaker dat ze zoveel dozen kregen, allemaal maar deels gevuld. Dat kon toch efficiënter.
Het bedrijf volgde de suggesties op. De onderdelen werden meer samen verpakt en het aantal dozen nam af. Ook de verpakkings- en transportkosten werden lager. Helaas volgde de klanttevredenheid dezelfde dalende lijn. Het duurde namelijk ineens een dag langer voor de onderdelen bij de klant waren. Consolideren kost namelijk tijd. De nieuwe procedure werd snel afgeschaft. Dan maar hogere kosten. De financiële positie van het bedrijf verslechterde echter. De kosten moesten omlaag.

Tot dan toe werden orders steeds per magazijngebied gesplitst, verzameld, verpakt en aangeleverd voor transport. Er werd niet geconsolideerd, want consolideren kost tijd. Het probleem was dat het aantal gebieden nogal was gegroeid doordat er steeds merken bij kwamen. Daardoor nam de hoeveelheid pakjes per afleveradres toe. De extra kosten waren niet zichtbaar in de administratie. Dat grijze gebied was altijd gebagatelliseerd; alleen de snelheid telde immers. Natuurlijk waren er wel pogingen gedaan om de kosten te beheersen. Die waren mislukt doordat er was uitgegaan van het bestaande magazijnconcept: men plande op de laatste orders, die tot 17.00 uur binnenkwamen.

Maar nu, door ‘out of the box’ te denken en het bestaande kader los te laten, zag het bedrijf ineens andere mogelijkheden. Het beheer van de ijzeren voorraad van de monteurs werd verbeterd; er werd overgegaan op vooraf replenishen en deze orders waren in de ochtend beschikbaar. Tevens ging men alle orders die ruim voor de cut-offtijd binnen waren consolideren per afleveradres. De besturing in het dc werd gewijzigd, zodat de orderbakken aan de andere gebieden werden doorgegeven. Zo kwamen alle onderdelen per bestelling automatisch bij elkaar. Probleem was wel dat er op die manier vaak een enorme piekbelasting ontstond. Ook dit werd creatief opgelost. De orders werden vrijgegeven in meerdere waves; de laatste wave waren de orders die maximaal een uur voor de cut-off tijd werden ontvangen. De orderregels van de eerste waves werden per order verpakt en eenvoudig geconsolideerd. Als een order uit de opvolgende wave kwam, werden eventuele orders uit de eerdere waves meeverzameld en in dezelfde doos verpakt. De orderregels die een uur voor de cut-offtijd binnenkwamen, werden separaat verzameld. De werklast bleef hierdoor goed verspreid; het aantal verpakkingsactiviteiten nam af, evenals de transportkosten. En de monteurs constateerden tevreden dat het voor hen een stuk eenvoudiger was geworden.

Bij complexe consolidatie- en verpakkingsvraagstukken loont het dus naar praktische ‘out of the box’-oplossingen te zoeken. Vasthouden aan bestaande concepten is soms te kort door de bocht.

Reageer op dit artikel