artikel

bpost is met Brussel X klaar voor meer groei

Warehousing Premium 504

Het Belgische postbedrijf Bpost heeft bij Brussel een nieuw mega sorteercentrum. Met een omvang van 80.000 vierkante meter is dit het grootste sorteercentrum van de Benelux volgens de Belgen. Blikvanger is een sorteermachine met een capaciteit van 300.000 pakketten per dag.

bpost is met Brussel X klaar voor meer groei

Maar liefst 104.000 vierkante meter grondoppervlakte, 80.000 vierkante meter vloeroppervlakte en tot 300.000 pakketten per dag. Dat is Brussel X van bpost, het nieuwe, moderne sorteercentrum van het grootste Belgische pakketbedrijf. De naam Brussel X roept iets futuristisch op. Niets is minder waar. De naam verwijst naar het verleden; het oude sorteercentrum (ook genaamd Brussel X) heette zo omdat dit het 10e (x staat voor 10) departement of “directie” was van het bedrijf. Dan mag de naam linken naar het verleden; het nieuwe Brussel X is enkel toekomstgericht.

De pakketreus heeft zijn verouderde sorteercentrum ten zuiden van Brussel en de sorteercentra voor pakketten in Antwerpen en Charleroi, ingeruild voor één moderne geautomatiseerde variant ten noorden van de Europese hoofdstad. In het nieuwe Brussel X verwerkt bpost alle pakketten voor België en het postverkeer voor Brussel en de provincie Vlaams Brabant. Ronny Van Schoor, knowledge manager bij bpost: “Wij hebben voor de centralisatie van pakketten gekozen vanwege beschikbaarheid van grond. Distributie van pakketten en brieven behoeft veel verkeer in de nacht en dus een industriële omgeving. Omdat heel wat pakketten zich concentreren tot het noorden van het land, liggen we nu gunstiger dan voorheen in Anderlecht, dat ten zuiden van de stad ligt. Belangrijk is ook dat de klant nu één invoerpunt heeft, met een breder aanvoervenster.”

 

bpost

 

Groeiambitie

De nieuwe locatie werd eind vorig jaar officieel in gebruik genomen. Het nieuwe sorteercentrum is hemelsbreed enkele kilometers verwijderd van het vorige Brusselse sorteercentrum, maar daarmee houdt iedere vergelijking met de oude situatie meteen op. Met het nieuwe pand kan de groeiambitie en huidige groei worden gefaciliteerd. bpost verwerkte in 2013 105.000 pakketten per dag. In 2016 was dat 160.000. In 2017 steeg dat aantal naar 190.000. De verwachting is dat die groei sterk doorzet onder aanvoering van de oprukkende e-commerce. Om die groei te kunnen faciliteren, was nieuwbouw de enige optie. Het oude sorteercentrum was te klein en de capaciteit te laag om de centralisatie van pakjes te realiseren. De oppervlakte is ruim toegenomen. De grootste winst zit hem echter in de efficiency. Er is dan ook een flinke automatiseringsslag doorgevoerd.

 

Lees ook
bpost op overnamepad in Nederland

 

Sorteermachine

Blikvanger en het hart van het sorteercentrum is de Parcel Sorting Machine (PSM) van het Italiaanse bedrijf Leonardo, die de pakjes scant en sorteert. Dankzij deze sorteermachine verdubbelt bpost volgens eigen zeggen in één klap haar sorteringscapaciteit. De PSM heeft een scancapaciteit van 300.000 pakketten per dag. Op dit moment worden in het nieuwe sorteercentrum dagelijks zo’n 210.000 pakketten afgehandeld. Enkele duizenden meer dan de vroegere pakketsorteermachines in Antwerpen en Charleroi voor pakketten voor het noorden van het land en voor het zuiden.

 

Lees ook
Bpost en DHL bundelen bezorgkrachten in Benelux

 

 

Naast de toegenomen capaciteit kan het pakketbedrijf dankzij de nieuwe machine ook een grotere verscheidenheid aan pakketten verwerken. De sorteermachine kan pakketten tot 20 kilo met een maximale lengte van 120x70x60 centimeter afhandelen. Voorheen lag de grens bij 10 kilo en 90 centimeter lengte.
Het grootste deel van het volume gaat over de automatische sorteerlijnen. 10 procent betreft ‘uglies’. Deze producten passen vanwege het formaat of gewicht niet op de lijn en worden manueel afgehandeld. Het lossen van vrachtwagens (lose load) blijft mensenwerk. Wel kan indien nodig een rollerbaan tot in de trailer worden gemanoeuvreerd. Waarna de pakketten per conveyor naar de sorteermachine worden getransporteerd. Ook maakt de pakketonderneming gebruik van veertien kiepers. Deze kiepers legen een rolcontainer of een pallet in één keer op de band.

 

 

 

Twee uur later aanleveren

895 ft’ers (ex flexkrachten) werken dagelijks in het sorteercentrum, dat ook het postverkeer voor Brussel en de provincie Vlaams Brabant afhandelt. Dit is een gescheiden operatie. Het zwaartepunt van de pakketsortering ligt in de avond en nachtelijke uren. Pakweg tussen 18.00 en 4.00 uur. Want door de centralisatie en de verbeterde automatiseringsslag werkt bpost niet alleen efficiënter, maar ook sneller, waardoor klanten ruim twee uur later kunnen aanleveren dan in de oude situatie. Ronny Van Schoor, knowledge manager bij bpost: “Pakketten kunnen tot 2.45 uur worden aangeleverd om nog dezelfde dag te worden bezorgd. Als klanten van onze klanten deze beloftes doen, moeten wij die belofte waarmaken. De wereld van nu werkt zo, en dan vullen we dat in.”

 

 

 

Cijfers Brussel X

104.000 vierkante meter terrein
80.000 vierkante meter vloeroppervlakte
50.000 vierkante meter brievendivisie
25.000 vierkante meter pakketdivisie
5.000 vierkante meter kantoren
Tot 300.000 pakketten per dag verwerken
4.000.000 brieven per dag verwerken
85 docks

 

De automatische sorteersystemen die de stroom aan pakketten in goede banen leiden, zorgen niet enkel voor meer capaciteit. Ook minder fouten en beschadigingen zijn belangrijke pluspunten. De PSM is onder meer uitgerust met 360 graden scannen (Datalogic) van pakketten. Door de plaatsing van spiegels mist de scanner nagenoeg geen barcode meer. “Het enige gevaar is dat de barcode is beschadigd geraakt. Dat voorkomen, behoeft toewijding van onze klant. Om die toewijding te stimuleren, nodigen we daarom ook uit voor een rondleiding.” Voor rollen (denk aan posters) of lichte, gladde (plastic) pakketten maakt het bedrijf gebruik van speciale bakken, voorzien van elastieken. De pakketten worden hier opgelegd en tussen geklemd, zodat ze niet van de conveyor rollen. Dankzij deze maatregel vermindert de kans dat er beschadigingen optreden.

526 shutes

bpost investeerde ook in een conveyorsysteem, waarbij ieder pakket zijn eigen plek op de band heeft en afstand houdt ten opzichte van andere pakketten. De machine bepaalt zelf of het pakket 1 ‘tray’ nodig heeft of 2. Naast capaciteitsvoordeel vermindert het systeem de kans op botsingen en dus beschadigingen. De hub beschikt over 526 uitsorteerbanen, zogenoemde shutes. 400 daarvan zijn directe shutes, waardoor rechtstreeks op postcode wordt gesorteerd. Hiermee reduceert bpost een extra sorteerslag die voorheen wel nodig was. De 126 zogenoemde indirecte shutes worden gebruikt voor grote, zware pakketten. Deze pakketten bewandelen een apart, manueel traject zodat ze niet kleinere, lichte pakketten beschadigen die wel in rolcontainers vallen.

 

 

bpost

 

Opleiden personeel

Een nieuwe, meer geautomatiseerde werkwijze betekent ook andere expertises en een nieuwe cultuur. Hoe haal je het beste uit de machines, is nu belangrijk. “Dat vraagt om andere expertise; dan heb je meer operator-achtige functies nodig. Voor de mensen die de pakketten lossen, is er niet veel veranderd.” Hoewel bpost voor pakjes is overgestapt naar het nieuwe Brussel X sorteercentrum, is de oude locatie nog in gebruik voor postsortering. De twee sorteerlijnen voor pakketten zijn ook nog aanwezig. Bewust: “Deze kunnen indien nodig dienen als backup.”

Reageer op dit artikel