nieuws

JLN jaarcongres: uitdaging duurzaamheid aangaan met oplossingen van nu

Supply chain 601

Logistiek moet duurzamer. Frisse ideeën van de generatie van nu moeten soelaas bieden, of toch niet? Volop discussie en inspiratie op het negende jaarcongres van het platform Jong Logistiek Nederland waarbij het programma volledig in het teken stond van het thema duurzaamheid.

JLN jaarcongres: uitdaging duurzaamheid aangaan met oplossingen van nu
Foto: Roy Reerink

Er zijn veel redenen om niet duurzaam te zijn. “Winst maken is niet duurzaam”, zo stelt dagvoorzitter Leo Kemps tijdens de opening. Toen wisten de honderd deelnemers aan het JLN Jaarcongres nog niet dat ze aan het eind van de dag met een rugzak vol inspiratie weer naar huis zouden gaan. JLN, dat inmiddels al 750 leden kent, had een stevig programma neergezet met niet de minste sprekers om aan de jonge logistici duidelijk te maken aan welke knoppen je zoal kunt draaien om in de logistiek duurzamer bezig te zijn.

Discussie over logistieke innovatie

Proberen we niet met oude logistieke modellen de snelle wereld waarin we nu zitten – waar vandaag besteld morgen thuisbezorgd de norm is – op te lossen? Dit leverde nogal wat discussie op onder de aanwezige oude en jonge garde. Moet de consument het in zijn portemonnee gaan voelen als hij iets snel wil hebben? Of moet de logistiek juist innovatief zijn met het oplossen van het probleem van het groeiende aantal pakketjes?

Meer consolideren

Wat vandaag de dag natuurlijk al kan is goederen consolideren aan de rand van de stad, zodat niet alle busjes met pakketjes de woonwijken in hoeven te rijden. “Waarom gebeurt dat dan nog niet op grote schaal”, vraagt voormalig Brigadier Generaal Logistiek bij Defensie, Hans Damen zich af. “We zijn wel creatief, maar niet innovatief. Als de overheid niets oplegt gebeurt er niks en komt het niet in beweging”, zo concludeert Marie-Jose Baartmans, directeur van Breytner Zero Emission Transport Logistics, die plaats nam in het panel en met haar bedrijf pionier is op het gebied van schoon vervoer. Nick Vreeswijk, operationeel directeur bij Cycloon Post en Fietskoeriers.nl: “De lastmile is de veroorzaker van 60 procent van de totale uitstoot in de keten.” Vreeswijk, Logistiek Talent van het Jaar 2019, ziet daarom het liefst alle voertuigen op fossiele brandstoffen uit de stad verdwijnen. Maar is dat wel de oplossing? Damen is van mening dat de problematiek die de groei van e-commerce met zich meebrengt nog niet goed wordt aangepakt. Zou er niet veel meer bewustwording bij de consument moeten worden gecreëerd, de veroorzakers van al die pakketjes? Coen van Boxtel, eigenaar van de logistieke start-up Chaincargo voelt niet zoveel voor het belasten maar ziet meer in het belonen van ‘groen gedrag’. Het panel komt er niet uit, wel is duidelijk dat de urgentie er is om met duurzame oplossingen te komen.

JLN awards

Ondertussen is het een traditie bij JLN om prijzen uit te loven aan mensen en bedrijven die weten het verschil te maken in de logistiek en daarmee een inspiratiebron zijn voor jonge logistici. In de categorie bedrijven mocht Bas Group de award komen ophalen. JLN-er van het jaar werd Johan de Jong. Tot Logistiek Goeroe is uitgeroepen Mieke Damen.

Na een aantal workshops en plenair een interessant inkijkje in de duurzaamheidsstrategie van Lidl Nederland door Distributie Manager Berry van Woerkom en de insource strategie van Samsung SDS, nieuwkomer en nummer 57 in de Top 100 LDV van dit jaar, door Robert van der Waal, was het tijd voor het slotstuk. Dit betrof een presentatie van Damir Perkic, bedenker van BE O Bottle, een hervulbare waterfles gemaakt van de reststroom van suikerriet, en Florian Dirkse van Zeildromen en voorheen actief voor The Ocean Cleanup. Dirkse zag van dichtbij hoe Boyan Slat een oplossing bedacht voor het aanpakken van de plastic soep. Perkic maakt zich juist sterk om minder gebruik te maken van plastic. Omdat, zo zegt hij “maar 10 procent uiteindelijk gerecycled wordt.” Inmiddels heeft BE O al 40.000 flessen verkocht en volgen binnenkort ook andere producten.

 

Lees ook: Grootste dc van Lidl in Nederland is gelijk ook de meest duurzame

 

Leo Kemps (dagvoorzitter) en Melvin de Kok (voorzitter JLN)

10-10-2020

Impact maken, de wereld beter maken, ship from store, consolideren in stadshub, zorgen om de traagheid van de transitie naar emissievrij transport in de stad, samenwerken, een circulaire logistieke operatie – Lidl sprak de ambitie uit om dit in 2040 na te streven -, recycling en blockchain. Het kwam allemaal voorbij op deze dag, die de nieuwe voorzitter Melvin de Kok afsloot met de woorden: “Tot in 2020. Dan bestaat Jong Logistiek Nederland 10 jaar. Dat wordt gevierd met het 10e jaarcongres op 10-10-2020. Zet deze datum alvast in je agenda.”

 

Abonneren Logistiek

Ben je student? Klik dan hier voor onze studentenaanbieding!

 

Foto's

Reageer op dit artikel