nieuws

20 miljoen e-commerce retouren belanden in kliko: het kan ook anders

Supply chain 1726

Retouren van e-commerce bestellingen vormen een steeds groter afvalvraagstuk. 20 miljoen online producten die retour kwamen in Duitsland werden bij het grofvuil gezet; terwijl ze nog prima te (her)gebruiken zijn. Door gebruik te maken van slimme systemen en eenvoudige maatregelen kan dit aantal fors omlaag.

20 miljoen e-commerce retouren belanden in kliko: het kan ook anders

Duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Op het gebied van e-commerce en retouren valt nog een wereld te winnen. Zo blijkt uit Duits onderzoek. In Duitsland belandden vorig jaar 20 miljoen retourgestuurde online artikelen op de vuilnisbelt. 40 procent van de weggooide retouren was nog prima te hergebruiken aldus de onderzoekers, meldt WDR.

Europees kampioen retouren

Dat Nederland het veel beter doet, valt te betwijfelen. Wij zijn immers Europees kampioen retouneren. “Het is een onnodige verspilling”, zegt de onderzoeksleider. Vooral kleding, maar ook elektrische apparaten, vrijetijdsartikelen, meubels en huishoudelijke artikelen werden weggegooid.

 

 

Slimme oplossingen voor retouren

De reden van groeiende afvalberg is simpel: weggooien is goedkoper dan de handlingskosten die er mee gemoeid zijn om ze terug te nemen. Dat kan ook anders. Diverse start ups in retourlogistiek bieden innovatieve oplossingen. Ze verschillen qua aanpak. 1 ding hebben ze gemeen: ze voegen waarde toe aan retouren. Denk aan partijen als: Retourplaza, BuyBay en Returnista.

Lees ook
Blokker pakt retouren aan met BuyBay

 

Er zijn ook andere oplossingen om het aantal retouren te reduceren. Dit zijn de oplossingen.

 

 

 

Reageer op dit artikel