Veranderingen in koelketen dringend noodzakelijk

Veranderingen in koelketen dringend noodzakelijk

De logistieke sector voelt nog geen druk om in de cold chain (koelketen) grote veranderingen door te voeren. Dat blijkt uit het benchmarkonderzoek Cold Chain Change, een onderzoek van VebaBox Cool Solutions. Toch worden er internationaal steeds meer eisen gesteld aan productveiligheid en is technologische innovatie een must.

Het ontbreken van strategische plannen en investeringsklimaat zorgen voor een groot gebrek aan efficiency in bestaande ketens, constateert VebaBox na bestudering van de onderzoeksresultaten. De uitkomsten zijn opvallend, gezien de steeds hogere eisen aan productveiligheid, de verregaande wensen van de consument en de verwachte wereldwijde verdrievoudiging van geconditioneerd vervoer.

Groeimarkt temperatuurgevoelig

Want het vervoer van temperatuurgevoelige producten is een stevige groeimarkt. De groei ontstaat doordat het aantal producten die gekoeld vervoerd moeten worden toeneemt en de afzetmarkt als geheel groeit. Daarmee stijgt het belang en dus ook de volwassenheid.

Ook worden er internationaal (Europa, VS) steeds meer eisen gesteld aan productveiligheid. Het kunnen bewijzen van kwaliteit en veiligheid wordt dan ook steeds belangrijker. Dit leidt tot steeds meer aandacht voor technologische innovatie. Kortom, de cold chain is sterk in verandering.

Cold Chain challenges

Het is een feit, de samenleving verandert en ontwikkelt zich continu. Consument- en patiëntveiligheid worden steeds belangrijker. Door de toenemende kwaliteitsstandaarden en regelgeving worden organisaties geconfronteerd met de uitdaging om productintegriteit te garanderen gedurende de gehele distributieketen.

Het is van groot belang dat producten als medicijnen, voeding, vaccinaties en laboratoriummonsters op de juiste temperatuur blijven gedurende de hele cold chain om zo de kwaliteit te waarborgen.

De WHO, FDA en Europese Commissie realiseren zich ook dat kwaliteit centraal hoort te staan en hebben hun krachten gebundeld om nieuwe en kritische standaarden te definiëren. Zij benadrukken dat er maatregelen genomen dienen te worden om consumentveiligheid te kunnen garanderen. Zowel bedrijven als non-profit organisaties zien het belang van verandering. Het continue controleren en garanderen van de juiste temperatuur van producten is de enige manier vooruit.

Pharma, Lab, Food, Health & Non-profit

Pharma, Lab, Food, Health & Non-profit zijn bekend terrein voor VebaBox. Het bedrijf begrijpt dat iedere markt andere normen en uitdagingen ondervindt. Een one-size-fits-all-oplossing bestaat niet. Daarom heeft het bedrijf een uitgebreid productportfolio met plug and play oplossingen voor verschillende toepassingen. Er worden diverse actieve en passieve, standaard en custom Cool Solutions geleverd om deze uitdaging aan te kunnen gaan.

LogiBox

Trends zijn bij VebaBox een belangrijke driver voor innovatie. Managing Director Roland van de Ven licht toe: ‘We scannen actief de veranderingen in de cold chain en ontwikkelen vervolgens modules die binnen de processen en hardware van onze klanten passen. Onze missie is om de cold chain te optimaliseren door slimme innovaties in te passen binnen bestaande omgevingen. Onze LogiBox is bijvoorbeeld een antwoord op de cruciale last mile ontwikkelingen. Deze passieve koelbox met geïntegreerde koelelement zorgt ervoor dat producten tot wel 72 uur op de juiste temperatuur blijven, zowel onderweg als na aflevering op locatie. Relevant voor pharma en food, maar natuurlijk ook steeds meer voor retailers in het logistieke proces.’

Actieve koelcontainer

Van de Ven keek ook naar het investeringsgedrag van de respondenten: ‘Wat mij opvalt zijn de investeringen in zaken als monitoring, productiviteitsverbetering en wagenpark. Als je dat soort investeringen combineert, bereik je naar mijn idee een multiplier-effect. Dat zijn dan ook de innovaties waar VebaBox aan werkt: slimme producten die geïntegreerd kunnen worden in bestaande processen en wagenparken. Onze VebaBox is bijvoorbeeld een actieve koelcontainer die van iedere bedrijfswagen een koeloplossing maakt. Deze kan koelen en verwarmen van 2˚C tot 25˚C en vriezen van -22˚C tot 5˚C, ook op locatie en als de motor niet draait. Hij is op ieder formaat bedrijfswagen en kratmaat aan te passen en overzetbaar naar volgende voertuigen. Simpeler kan het niet.’

Met de resultaten van het onderzoek wil VebaBox verder innoveren. Van de Ven: ‘Dit onderzoek legt bloot welke trends richtinggevend zijn en waar de cold chain geoptimaliseerd kan worden. De inzichten gebruiken we om samen met klanten tot nieuwe oplossingen te komen.’

Dit artikel is gesponsord door VebaBox