nieuws

E-commerce boodschappen groeit naar 22 procent

Supply chain 512

Boodschappen via e-commerce groeit de komende vijf jaar abnormaal snel. Meer dan een vijfde van de supermarktartikelen in 2023 bij webwinkels gekocht. Nu is dat percentage 4 procent.

E-commerce boodschappen groeit naar 22 procent

De e-commerce markt voor food stijgt de komende jaren met honderden procenten. Het aandeel van online boodschappen ontwikkelt zich volgens de consumenten van 4% dit jaar naar 22% in 2023. Dat blijkt uit onderzoek onder 1000 consumenten uitgevoerd door ShoppingTomorow in samenwerking met GfK.

Volgens de ruim duizend ondervraagde consumenten wordt meer dan een vijfde van de supermarktartikelen in 2023 bij webwinkels gekocht. De ShoppingTomorrow-experts zijn wat terughoudender. Zij verwachten een online aandeel van 13% in 2023. Op dit moment geven Nederlanders 25% van hun totale bestedingen aan producten en diensten uit via webshops. De Nederlandse consument verwacht dat dit over vijf jaar is opgelopen tot 37%. De experts van ShoppingTomorrow verwachten dat in 2023 44% van de consumentenbestedingen via internet gaat.

Of de groeicijfers uitkomen is nog maar de vraag, want eerder dit jaar concludeerde GfK na een groot eigen onderzoek dat online boodschappen niet sterk zal groeien.  
Inge Demoed, programma Manager ShoppingTomorrow over de conflicterende cijfers: “GfK vroeg aan consumenten die nog niet online boodschappen doen of ze het komende half jaar dat gaan doen. ShoppingTomorrow vroeg welk gedeelte van de boodschappen ze verwachten dat er over 5 jaar online wordt gekocht.

Feit is dat supermarkten en masse investeren in hun e-commerce propositie. Albert Heijn en Bol.com bundelen hun krachten meer zodat de consument online makkelijker kan shoppen. Ook test Albert Heijn momenteel verschillende nieuwe bezorgvarianten. AH experimenteert onder meer met diverse tijdsvensters. Ook slimmer bezorgen behoort tot de test.

Jumbo wil marktleider worden in e-commerce. Om de andere supermarkten voor te blijven, start het supermarktconcern een eigen Tech Campus. Jumbo opende vorig jaar in Raalte een tweede e-fulfilment dc. 

 

 

 

e-commerce

 

Azië en platforms

Uit het onderzoek van ShoppingTomorrow blijkt ook dat Nederlanders hun producten of diensten steeds vaker via buitenlandse webshops kopen. Hierbij is vooral Azië is in trek, want 53% van de consumenten heeft weleens iets in Azië gekocht. Dit is vergelijkbaar met het aandeel van andere landen binnen Europa (52%), terwijl Noord-Amerika (38%) nog achterblijft. De verwachting is dat de populariteit van Aziatische webshops de komende jaren alleen maar zal toenemen.

Ook de opkomst van marktplaatsen, zoals Amazon en Alibaba, draagt bij aan de populariteit van cross-border shopping. 77% van de Nederlandse online kopers heeft weleens iets gekocht bij een (internationale) marktplaats. De belangrijkste reden om daar iets te kopen is meestal de prijs, maar ook het brede assortiment wordt veelvuldig genoemd.

 

 

Last mile

Wat betreft de levering: 80% van de consumenten geeft aan een eigen bezorgtijd te willen kiezen, terwijl 42% de snelheid van leveren het belangrijkst vindt. Kijken we naar het milieu dan blijkt 46% van de consumenten voorstander te zijn van het combineren van bestellingen in één levering per week als dit beter zou zijn voor het milieu.

 

Reageer op dit artikel