nieuws

Bol.com nu al snelle levering voor bijna heel Amsterdam

Supply chain 809

Een paar weken na de start van de pilot zijn bol.com en PostNL al weer een stap verder met twee-uurslevering in Amsterdam. Nu al is het aantal postcodegebieden uitgebreid naar een groot deel van hoofdstad. Huub Vermeulen legt in een video uit waarom dit een belangrijke stap is voor de webwinkel.

Bol.com nu al snelle levering voor bijna heel Amsterdam
Huub Vermeulen

Vorige week liet de CEO van bol.com weten dat zijn bedrijf voorlopig geen plannen heeft om verder uit te breiden naar andere Europese landen, maar zich maximaal richt op Nederland en België. Hij zei in het Belgische magazine Gondola, dat het vertalen van de website problematisch is, fysiek gezien zou distributie naar klanten in Wallonië geen obstakel zijn. Maar belangrijk is ook dat bol.com een zo breed mogelijk pakket aan services wil bieden aan Nederlandse en Vlaamse klanten. Daar is de focus op gericht en daarin past ook het leveren binnen twee uur na bestelling. In Amsterdam loopt een proef met PostNL, waarbij elektrische bakfietsen worden ingezet.

Markt klaar voor snelle levering

Vermeulen is sinds ruim een jaar de opvolger van Daniel Ropers als algemeen directeur van bol.com. Daarvoor was hij jarenlang verantwoordelijk voor operations en fulfilment. Onder zijn leiding profileert bol.com zich als vooroploper op logistiek gebied met opvallende innovaties. Deze zomer ging de ‘Vandaag bezorgd’ service van start – tot 14.00 uur bestellen is vandaag nog in huis, in samenwerking met Red-je-pakketje. Gratis voor leden van bol.com Select, 3,49 euro voor niet-leden. Vorige maand begon de twee-uurs service in een beperkt deel van Amsterdam, ook gratis voor leden en 4,99 euro voor andere klanten.
Vermeulen: “We voelen in de markt dat er interesse is voor deze hele snelle levering. Samen met PostNL pakken we dit op om te kijken hoe groot en waar precies de behoefte ligt. Is dat aan het begin van de avond of juist op ander tijdstip? Gaat het om een beperkte deel van het assortiment. We weten het niet. Ook niet hoe we hier een efficiënt proces van kunnen maken.”

Niet allemaal luiers bestellen…

De pilot begint met een paar duizend artikelnummers. Maximaal zal het lokale fulfilmentcenter in Duivendrecht 10.000 artikelen op voorraad hebben, afhankelijk ook van de opslagdichtheid. “Als iedereen massaal alleen maar luiers gaat bestellen, dan moeten we op zoek naar een andere inrichting van deze locatie. Het hangt allemaal af van het bestelgedrag en dat gaan we ondervinden.”
Op logistiek vlak voorziet Vermeulen best wel enige extra complexiteit, maar ook niet overdreven veel. Ook nu gaan artikelen vanuit Waalwijk naar sorteercentra voor ze definitief bij de bezorger in de bestelauto liggen. Nu gaan de artikelen met een tussenstop in Duivendrecht rechtstreeks in de bakfiets van de bezorger. “E-commerce bedrijven doen niet anders dan experimenteren. Binnen ons bedrijf draaien misschien wel honderden verschillende experimenten, zeker ook op logistiek gebied.”

bol.com

Lees ook: LEVV’s kunnen veel bestelauto’s vervangen

Reageer op dit artikel