nieuws

Simacan viert jubileum met drone vluchten

Supply chain 347

Dataspecialist Simacan – bekend van control towers voor onder andere retailers – bestaat vijf jaar en vierde het feestje met relaties in een hangar met diverse drone-opstellingen. “We zijn in hart en nieren een technologiebedrijf. Kwaliteit van data en performance daarvan nemen voortdurend toe in belang.”

Simacan viert jubileum met drone vluchten
Rob Schuurbiers

Simacan heeft in vijf jaar tijd naam gemaakt als IT specialist op het gebied van verkeersdata, maar zich gaandeweg ontwikkelt in de richting van het wegtransport. Vooral in de optimalisatie van supply chains voor de retailsector met de ontwikkeling van control towers. Geen wonder dus dat diverse retailers zich lieten zien op het vijfjarig jubileum van Simacan. Zij kregen een uitgebreide presentatie en show voorgeschoteld met drones in een hangar van de Vliegveld Valkenburg.

Breed toepassen van data

Rob Schuurbiers – mede-oprichter van Simacan – onthield zich van hoogdravende verhalen over de prestaties van zijn onderneming, die vaak positieve bijval heeft gekregen. Maar hij kon het toch niet nalaten om een paar bijzonderheden voor het voetlicht te brengen. Eén daarvan is het OTM (Open Transport Model). Het start-up bedrijf ontwikkelde dit tool voor ketenpartners op transportgebied. Inmiddels heeft de Stichting UTC (met daarin TLN en Evofenedex) zich over het initiatief ontfermt. “Want we willen dat dit breed toegepast gaat worden. Dat is voor iedereen van belang”, vindt Schuurbiers.
“We verleggen onze focus steeds meer aan wat wij noemen pré-trip en post-trip – dus alles wat vooraf en achteraf mogelijk is in data delen rond een transportopdracht. Want hoe eerder je digitaal kunt zijn, hoe relevanter je kunt zijn voor ketenpartners. Naderhand is er vaak nog zoveel handmatige verwerking van gegevens. Alles wat je op dat punt kunt ondervangen is van groot belang.”

Resultaat planning verfijnen

Schuurbiers zegt nu zover te zijn, dat al in de planfase rekening gehouden kan worden met wat je op de weg mag verwachten. “Plannen is een vak apart, daar doen wij niet aan. Wat wij wel kunnen is in de plansystemen van onze klanten alle relevante data – ook vanuit openbare bronnen – aan te leveren om het planresultaat verder te verfijnen. Daar valt nog zoveel winst te behalen en zo veel rust in de operatie, nog voor de vrachtwagen goed en wel is vertrokken.”
“Vijf jaar zijn we nu bezig met alleen Nederlandse klanten.” Schuurbiers zegt stap voor stap en aan de hand van klanten de grens over te willen. Met een SAAS (software-as-a-service) dienst kan dat vrij gemakkelijk, zelfs op lokaal niveau in steden. Zo heeft Simacan inmiddels oplossingen draaien in München, Berlijn en Kopenhagen.
Volgens Schuurbiers gaat dataverrijking nog een hele vlucht nemen. Dat sloot mooi aan bij de drone-omgeving waarin hij zijn relaties ontving, relaties die aansluitend zelf aan de knoppen mochten zitten om te ervaren hoe het is om met een drone te vliegen.

Reageer op dit artikel