nieuws

Holland Flower Alliance moet Schiphol laten bloeien en groeien

Supply chain Premium 1715

Holland Flower Alliance moet Schiphol laten bloeien en groeien

Schiphol wil dé Europese hub voor sierteeltproducten zijn én blijven. Daarom bundelden Royal FloraHolland, Schiphol Cargo en KLM Cargo hun krachten in de Holland Flower Alliance. De samenwerking moet leiden tot meer openheid en daardoor een efficiëntere supply chain. De test loopt, uitbreiding is al gepland.

Pijn is fijn. Tenminste, als je een succesvolle ketensamenwerking nastreeft. Wanneer alle partijen op een bepaalde manier pijn ondervinden van de huidige, niet-coöperatieve manier van zaken doen, pas dan zal ketensamenwerking een grote kans van slagen hebben. Die conclusie, die ook al duidelijk werd tijdens de Summit Ketenregie eind vorig jaar, geldt ook voor Schiphol en de sierteelt. Is Schiphol in de toekomst nog wel de draaischijf van de mondiale wereldhandel in bloemen? Door onder andere de snel veranderende manieren van inkoop dreigt de Amsterdamse luchthaven zijn leidende positie als hub op den duur kwijt te raken.

Bij de bron

Grote retailers kopen straks rechtstreeks bij de bron (voor rozen is dat Kenia). “Zij vragen straks of ze de zending rechtstreeks in China of Australië kunnen bezorgen. Ziet u dan nog de weg via Schiphol?”  Bart Pouwels van Amsterdam Airport Schiphol niet. Reden voor de directeur business development om actie te ondernemen voordat het te laat is. Pouwels: “Wanneer er rechtstreeks wordt geleverd hoeven de bloemen niet meer via de veiling in Nederland. Dat is een bedreiging, maar ook een kans. Als je voorbereid bent, kun je de regie van de hele keten pakken. Om grip op deze situatie te krijgen, zo ver dat kan, moet je de ontwikkeling van de markt en de ketens wel begrijpen.”

 

 

 

Deelnemende partijen

Hij zet in op een regierol. Pouwels heeft ruim anderhalf jaar terug het voortouw genomen tot de vorming van de werkgroep ‘Informatie delen’ binnen de Holland Flower Alliance. Een samenwerkingsverband waarin partijen als kwekers, freight forwarders, airlines en importhandlers zijn samengebracht. Naast Royal FloraHolland, Schiphol Cargo en KLM Cargo doen ook Panalpina en Kuehne+Nagel mee. Ook KLM-concurrent Emirates participeert. Pouwels: “Als je een ketenoplossing ontwikkelt, moet dat niet exclusief maar generiek. Anders heb je er niks aan, want dan worden partijen gedwongen met een bepaalde partij te werken, terwijl de oplossing marktbreed inzetbaar moet zijn.”

Blockchain manier

De werkgroep ‘Informatie delen’ heeft letterlijk de hele keten en het proces in kaart gebracht. Hoofdmoot: data delen zonder dat die moet worden overgetypt door een andere partij. “Hierdoor wordt de foutkans gereduceerd tot nul. Data wordt gedeeld op een blockchain-achtige manier via de cloud. Deelnemende partijen kunnen data toevoegen en verrijken, maar niet wijzigen. Holland Flower Alliance heeft in samenwerking met GS1 de GLN-code ontwikkeld. Het grote voordeel van deze werkwijze is dat er een uniforme taal tussen de diverse spelers in de keten is gerealiseerd.

 

Bart Pouwels

Bart Pouwels (Foto: www.markkuipers.nl)

Supply chain inzicht

Iedere deelnemende partij kan op ieder moment zien wat, hoeveel, en waar zich iets in de keten bevindt. Iets wat vanzelfsprekend lijkt vandaag de dag, maar niet in de mondiale bloemenhandel. Pouwels: “Nu worden vertragingen niet doorgespeeld aan de afhandelaars op Schiphol en de vervoerders.” De regierol van Holland Flower Alliance moet hier voorgoed een einde aan maken. De nieuwe werkwijze zit nog in de test-ontwikkelingsfase. Ruim zes maanden na de lancering start fase 2: verbeteren en opschalen. “Het dashboard moet gebruiksvriendelijker worden. We willen een app ontwikkelen, zodat de informatie sneller en eenvoudiger toegankelijk wordt. Immers, wanneer iets gebruiksvriendelijk is, wordt het eerder geaccepteerd.” De testen worden uitgevoerd op de route Nairobi – Amsterdam. Ook de mogelijkheden van tracking en tracing moeten verfijnd worden. Op dit moment kunnen enkel dozen worden gevolgd. In de nabije toekomst is het ook de wens om de temperatuur uit te kunnen lezen.

Reageer op dit artikel