nieuws

10 afwegingen in online food logistiek

Supply chain 1851

10 afwegingen in online food logistiek

Logistiek is een enabler voor de foodmarkt. Dat vindt Daan Koek van PostNL. Hij deelt de belangrijkste logistieke afwegingen die online food bedrijven in ogenschouw zouden moeten nemen.

Uit onderzoek van CBS blijkt dat steeds meer consumenten in Nederland levensmiddelen online kopen. Momenteel doet 25 procent van de Nederlanders dat wel eens. Dit wordt bevestigd door onderzoek van EFMI en GFK: online supermarkten lieten in 2017 een groei zien van meer dan 30 procent.

10 belangrijkste afwegingen in online food logistiek

Daan Koek, Manager online food bij PostNL, gaat in een artikel op Marketing Facts uitvoerig in op zijn visie op de ontwikkelingen in de online foodmarkt en deelt de 10 belangrijkste afwegingen in de online food logistiek.

  • Gekoeld versus ongekoeld: vervoeren in gekoelde bussen (zoals HelloFresh) of ongekoelde bussen (zoals Albert Heijn en Jumbo)
  • Lokaal, regionaal, landelijk of internationaal: welk geografisch gebied ga je bedienen? Geconcentreerd lokaal of een landelijk model zodat iedereen meteen kan bestellen?
  • Tijdvakken: de breedte en de beschikbaarheid van tijdvakken zijn in de online food belangrijk. Consumenten zijn nog kritischer op kleinere tijdvakken dan andere online industrieën. Ook abonnementen en ideeën als “Tijdvakken for lifetime” spelen een rol in deze afweging.
  • Blurring van segmenten, zoals 2B-segment en dus ook meer colli: consumenten concepten worden steeds vaker gebruikt door 2B-partijen. Dit heeft een groot effect op de massa (aantal colli) die worden vervoerd.

 

Lees ook

Zo wil PostNL nummer 1 worden in food

 

 

  • Informatievoorziening: de informatievoorziening is een van de belangrijkste elementen in foodlogistiek. Het gaat hierbij om wat, wanneer en hoe.
  • Handelingen aan deur: welk servicelevel geef je aan de deur? Leveren tot in de keuken? Of neemt een consument genoegen met ontvangst aan de deur?
  • Serviceteam: contact met chauffeur en consument om de regie te voeren.
  • Automatisering: door elementen in de logistieke keten te automatiseren kan je kosten besparen en fouten elimineren.
  • Verpakking: om producten veilig en met de juiste uitstraling te vervoeren is het van belang om de juiste verpakking te selecteren. Wanneer je taarten gaat vervoeren dient de slagroomtaart wel stabiel te worden vervoerd.
  • Duurzaamheid: de online food markt zal een enorm grote markt gaan worden. Hiermee ontstaan veel logistieke bewegingen. Dit zal meteen de duurzaamheid van de markt raken. Gecombineerde netwerken en slimme verpakkingen kunnen helpen aan een duurzaam karakter.

Koek: “De online foodmarkt is volop in beweging. We weten nog niet hoe de markt in de toekomst eruit komt te zien. We weten wél dat logistiek in alle varianten een belangrijke rol zal spelen. Logistiek is een belangrijke enabler in de online food markt.”

Daan Koek geeft een presentatie over online food delivery tijdens de Webwinkel Vakdagen, een vakbeurs voor e-commerce die wordt gehouden op 24 en 25 januari 2018.

Reageer op dit artikel