nieuws

Servicelogistiek defensie piept en kraakt

Supply chain 1518

Het ministerie van Defensie erkent dat de Nederlandse vloot last heeft van materieelproblemen. Ook in de toekomst blijft het ‘herverdelen’ van materieel waarschijnlijk nodig.

Servicelogistiek defensie piept en kraakt

Het ministerie reageert hiermee op een bericht van de onafhankelijke website marineschepen.nl. Volgens deze site kunnen de vier luchtverdedigings- en commandofregatten van de Nederlandse vloot kunnen nauwelijks vechten wegens technische problemen. Het personeel raakt daardoor gedemotiveerd

Materieel beschikbaarheid

Het ministerie zegt dat “Defensie van ver komt” en de afgelopen jaren “hard heeft gewerkt om de materiële gereedheid weer op orde te krijgen.” Het kabinet heeft extra middelen hiervoor ter beschikking gesteld. “De schappen met reservedelen raken geleidelijk aan weer vol.”

Noodoplossingen

Dat neemt niet weg dat de problemen nog niet voorbij zijn en er dus noodoplossingen nodig blijven. “Een schip dat bijvoorbeeld langere tijd uit de roulatie is wegens onderhoud, kan onderdelen afstaan aan een schip dat op missie gaat. Uitgangspunt hierbij is dat schepen die op missie gaan altijd dusdanig zijn uitgerust dat ze hun missie op goede manier kunnen volbrengen.”

Super negatieve beeld klopt niet

De bevelhebber van de marine, viceadmiraal Rob Kramer, kan zich niet vinden in het beeld dat wordt geschetst in het artikel. “Tuurlijk kennen wij uitdagingen op het gebied van onderhoud, jaren van bezuinigingen eisen hun tol. Maar in het super negatieve beeld dat hier wordt geschetst kan ik me niet vinden. Onze schepen zijn altijd zo uitgerust dat ze adequaat en veilig hun opdracht kunnen uitvoeren!”, laat hij op Twitter weten.

ERP project SPEER

Ook op ERP gebied heeft defensie geen hoge ogen gegooid. Na jaren aanmodderen werd in 2015 de stekker uit het SPEER-project getrokken. Dit project kostte defensie 900 miljoen euro.

Vrachtwagens

Geïnvesteerd in materieel wordt er ook. Defensie sloot eerder dit jaar een grote deal met vrachtwagenproducent Scania.

 

Reageer op dit artikel