nieuws

Prinsjesdag: Meer geld nodig voor duurzaam transport

Supply chain 1558

Prinsjesdag: Meer geld nodig voor duurzaam transport

Duurzaam transport als motor voor economische vooruitgang en leefbaarheid stemt TLN positief. De belangenorganisatie meent wel dat er meer geld nodig is.

Positief over de economische cijfers en beleidsarm. Zo kwalificeert TLN de plannen van het demissionair kabinet die tijdens Prinsjesdag bekend zijn gemaakt. Niet raar want het huidige kabinet, dat op het punt staat te worden vervangen, handhaaft de al eerder aangekondigde plannen. Duurzame transport is daar onderdeel van.

TLN ook kritisch

Dat stemt TLN positief, maar ook kritisch. De belangenorganisatie, die in 2025 de stedelijke distributie emissievrij wil hebben,  vraagt om meer geld.
Alleen dan kunnen de voorgenomen plannen op het gebied van infrastructuur, innovatie en duurzaamheid goed verwezenlijkt worden, meent TLN. TLN pleit voor ‘forse investeringen.’

 

Lees ook
Grote bedrijven zetten vol in op elektrisch rijden

 

TLN roept het nieuwe kabinet op om de komende jaren echt structureel meer geld te reserveren voor (duurzame) mobiliteit en daarbij investeringen in aanleg en onderhoud van infrastructuur niet te vergeten.

EvoFenedex benadrukt handel

EvoFenedex pleit voor focus op handel door het kabinet. Die moet worden blijven behouden. om de doelstelling om export- en welvaartsgroei in Nederland te realiseren, meent de verladersorganisatie. Positief is de verladersorganisatie er  wordt doorgegaan met intensivering van publiek-private samenwerking voor economische groei.

Belangrijkste punten Prinsjesdag

Komend jaar wordt er 6,2 miljard euro in de Nederlandse infrastructuur geïnvesteerd. Er is de laatste jaren al 700 kilometer aan extra rijstroken aangelegd, tot en met 2031 komt daar nog zeker 1000 kilometer bij. Veel van die projecten zijn al bekend, zoals de A27 bij Utrecht, de A1 bij Apeldoorn en de A10-knooppunten de Nieuwe Meer en Amstel. In het spoor wordt 2,2 miljard geïnvesteerd, zodat er meer treinen kunnen rijden. Er is ook 526 miljoen voor de waterveiligheid en 965 miljoen euro voor het onderhoud en aanleg van waterwegen. (bron NOS)

Meer geld voor cybercrime

Er wordt 26 miljoen euro vrijgemaakt voor cyberveiligheid. Dat komt bovenop de 13 miljoen euro uit de voorjaarsnota en ook bovenop de 14 miljoen euro die vorig jaar al werd aangekondigd. Het politieteam dat zich bezighoudt met digitale criminaliteit, het Team High Tech Crime, krijgt bovendien meer specialisten in dienst.  (bron NOS)

Cyberrisico neemt toe

Vanuit de sector logistiek gezien een welkome aanvulling. Diverse grote logistieke bedrijven zijn dit jaar al gedupeerd door cybercrime. Daarnaast behoort cyberrisico tot de top 3 van bedrijfsrisico’s in de sector.

 

Reageer op dit artikel