nieuws

E-commerce leunt meer en meer op logistiek

Supply chain 2198

Logistiek als marketingtool in de e-commerce wereld, maar ook als serviceaspect voor bedrijven als bol.com. Dat thema krijgt steeds meer aandacht. “Maar we willen niet een soort Alibaba worden”, zegt Daniel Ropers van bol.com.

E-commerce leunt meer en meer op logistiek

De zaal stroomde vol gisteren in de Beurs van Berlage in Amsterdam tijdens het E-Commerce Live congres van Emerce, toen Ropers plaats nam in een panel samen met Martijn van der Zee (Rituals), Joost Wels (Fonq) en Geert-Jan Smits (Flinders). De CEO van bol.com ging een open dialoog aan. “We zoeken naar de juiste verhouding tussen zelf als website producten verkopen en ruimte laten aan andere webwinkels.”

Meer via partners verkopen

Op logistiek vlak gaf Ropers aan wel zelf de touwtjes in handen te nemen. Jarenlang heeft bol.com zich volledig toevertrouwd aan Docdata (nu Ingram Micro). Deze dienstverlener blijft de operatie runnen, maar de aansturing en strategische aanpak van e-fulfilment is opgewaardeerd tot kernactiviteit. Dat maakt het mogelijk om snel processen aan te passen en bijvoorbeeld meer partners aan te sluiten. De ‘marktplaats’ van bol.com heeft al meer dan 14.000 webshops opgenomen. Opkomende online retailers wil bol.com makkelijk kunnen faciliteren, ook met fulfilment. Maar Ropers vindt het nog te vroeg om een soort Alibaba te worden, die zelf geen producten meer verkoopt.

Logistieke Webshop naar volgend jaar

Logistiek is een belangrijk thema geworden binnen e-commerce, dat liet het congres van Emerce opnieuw zien. Eén van de zes podia in het karakteristieke beursgebouw was voor e-fulfilment en logistics, met dank ook aan de stichting Logistieke Webshop van het Jaar, die geen eigen evenement meer gaat organiseren maar voortaan onderdeel uitmaakt van E-commerce Live. Dat heeft overigens wel als consequentie, dat er dit jaar geen verkiezing van de Logistieke Webshop van het Jaar zal zijn. Voor volgend jaar kunnen webwinkels zich weer aanmelden.

Opkomst nieuwe aanbieders

In de zaal over logistics hielden onder andere PostNL, Active Ants en Manhattan Associates hun verhaal over de trends en mogelijkheden voor wat betreft het outsourcen van logistiek. Margreeth Pape van Thuiswinkel.org gaf een overzicht van de marktontwikkeling en de nieuwkomers op de markt, waaronder de social delivery aanbieders, zoals ViaTim en Homerr. Haar stelling is: webwinkel en logistiek zijn niet meer per definitie aan elkaar verbonden. De consument bepaalt zelf van welke optie hij gebruik wil maken.
PostNL liet de mogelijkheden zien van het bedrijf, dat zich steeds meer profileert als e-fulfilment expert voor het middensegment van de markt. In het dc in Houten gaat binnenkort het grootste Autostore systeem in Nederland live.
Active Ants breidt het bestaande Autostore systeem nog een keer uit in Nieuwegein. “We gaan meer en meer robotiseren”, zei Jeroen Dekker. “Het magazijn is onze core business. Daarin willen we voorop lopen. Met e-commerce staan we nog maar aan het begin, ongeveer waar de supermarkten in de jaren vijftig stonden.”

Geïntegreerde technologie

Manhattan Associates introduceerde gisteren een nieuwe software oplossing als platform voor de winkel van de toekomst. Uitgangspunt is het idee, dat de winkel een verlengstuk gaat worden van de online ervaring. Point-of-sale als een op zichzelf staande processtap gaat verdwijnen. Winkelpersoneel zal straks beschikken over devices voor geïntegreerde procesvoering met mobiele verkoop, fulfilment en voorraadbeheer.

 

Reageer op dit artikel