nieuws

Problemen magazijnsoftware kosten BCC 3,5 miljoen euro

Supply chain 1847

Problemen met nieuwe ERP-software zijn deels de oorzaak van de verliescijfers van consumentenelektronicaketen BCC. De storingen in het distributiecentrum in Schiphol-Rijk hebben volgens Darty, het moederbedrijf van BCC, 3,5 miljoen euro gekost.

Problemen magazijnsoftware kosten BCC 3,5 miljoen euro

BCC boekte in het gebroken boekjaar 2015/2016 een verlies van 9,1 miljoen euro meer dan in 2014 het geval was. Dit verlies werd deels veroorzaakt door de implementatie vorig jaar van nieuwe magazijnsoftware, die voor voorraadproblemen zorgde in de winkels van BCC, blijkt uit afgelopen donderdag gepresenteerde jaarcijfers van het Britse moederbedrijf Darty Group, dat wordt overgenomen door het Franse Fnac. De nieuwe ERP-software van Microsoft Dynamics AX was aangeschaft nadat in mei afscheid was genomen van SAP-software.

Orders werden te laat geleverd

BCC besloot zijn logistiek ERP-software te vernieuwen na de overname van winkels van HiM Retail, de holding van elektronicazaken Harense Smid en Mikro-Electro. Dit verliep niet goed, waardoor orders lange tijd te laat aankwamen bij klanten, aldus Twinkle.

Vierde jaar op rij in het rood

Het is het vierde jaar op rij dat BCC rode cijfers noteerde met zijn webwinkel en 73 winkels in Nederland. In het halfjaarrapport mei tot en met oktober 2015 werd, zo meldt Twinkle, al duidelijk dat de ‘magazijnproblemen’ veel invloed hadden op de resultaten van de elektronicaketen.

Nettowinst Darty is toegenomen

Darty, dat ook eigenaar is van het Belgische Van den Borre (die wel winst maakte), Mistergooddeal.com en Darty France, boekte in het afgelopen jaar 3,7 miljard euro omzet, een groei van 4,1 procent. De nettowinst van het concern steeg van 74,9 miljoen euro naar 93,1 miljoen euro.

Lees ook: BCC optimaliseert winkelvoorraad

Reageer op dit artikel