nieuws

Internet of Things verovert langzaam logistieke wereld

Supply chain

Internet of Things verovert langzaam logistieke wereld

Logistieke en handelsbedrijven passen steeds meer Internet of Things (IoT) toe in hun organisaties. 38 procent van de bedrijven in deze sectoren werkt inmiddels met een of meer IoT oplossingen.

De helft van de productiebedrijven werkt al met een of meer IoT-oplossingen. Daarmee loopt de industriële sector voorop. Logistieke en handelsbedrijven volgen op de voet. 38 procent van de bedrijven in deze sectoren maakt gebruik van een of meerdere IoT oplossingen.

Daarmee overstijgt de logistieke sector het gemiddelde gebruik intensiteit van IoT in Nederland. Zo’n 90 procent van de Nederlandse organisaties is op enige wijze bezig met het Internet of Things. 32 procent daarvan heeft een of meer toepassingen in productie. Dat blijkt uit het nationale onderzoek van IT dienstverlener Sogeti. Onderzoeksbureau Pb7 Research onderzocht in opdracht van Sogeti in 2015 420 organisaties met meer dan 100 medewerkers.

Procesoptimalisatie

Het verbinden van Internet of Things wordt vooral ingezet voor procesoptimalisatie en het verbeteren van de dienstverlening. Slechts 10 procent van de organisaties geeft aan dat het Internet of Things wordt toegepast voor de ontwikkeling van nieuwe verdienmodellen.

 

Kansen

Ook zijn de meeste IoT-projecten nog nauwelijks volwassen. Niet meer dan 12 procent van de organisaties is in staat informatie uit te lezen, op afstand te besturen en zonder tussenkomst van mensen te handelen op basis van vergaarde informatie, stellen de onderzoekers. En juist daar liggen grote kansen voor de logistiek, stelde Auke Hylarides van Exact vorig jaar in een blog op Logistiek.nl.

Hylarides: “De logistieke aansturing is ook een logische stap. Denk aan de toepassingen in de containerlogistiek, waarbij een systeem op ieder moment kan aangeven waar de container zich bevindt en wat de condities zijn, zodat je daarop – al dat niet automatisch – kunt anticiperen. Traditioneel gezien zijn de fysieke goederenstroom en de informatiestroom van elkaar gescheiden. Ook is vastgelegd waar en wanneer deze twee stromen samenkomen. Je medewerker leest bijvoorbeeld een tellerstand uit op gezette tijden als hij of zij op locatie is. De nieuwe technologieën verbinden deze stromen nu met elkaar. De tellerstand wordt automatisch uitgelezen en de informatie wordt gedeeld. Het apparaat en de informatiestroom zijn één geheel geworden. Dat scheelt handelingen en daarmee tijd en geld.”

Hypestadium voorbij

56 procent van de organisaties geeft aan dat het verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening het belangrijkste doel is van de inzet van het Internet of Things. Op de voet gevolgd door kostenverlaging binnen processen, met 48 procent. De bedrijven (10 procent) die nieuwe verdienmodellen ontwikkelen, verwachten binnen vijf jaar 16 procent additionele omzet te realiseren dankzij IoT. Jorik Abspoel, VP Strategic Development bij IT-dienstverlener Sogeti: ““Het is goed om te zien dat het Internet of Things het hypestadium nu ver voorbij is. Tegelijkertijd moeten we constateren dat we nog veel mogelijkheden onbenut laten.”

 

 

Reageer op dit artikel