nieuws

Vlaams modeketen heeft ‘primeur’ met groot RFID project

Supply chain

Vlaams modeketen heeft ‘primeur’ met groot RFID project

De Belgische modeketen JBC heeft de RFID-technologie door de hele supply chain uitgerold. De retailer kan 17 miljoen stuks kleding accuraat volgen.

17 miljoen stuks accuraat opvolgen tot in 144 winkels. Die slag heeft JBC gemaakt door de implementatie van RFID. Hierdoor wordt een volwaardig omnichannel-concept mogelijk.

Real time

JBC is overgegaan op RFID op het voorraadbeheer te verbeteren. Door de implementatie heeft het bedrijf volledig en real time inzicht welke kledingstukken, welke kleur en maat zich waar in de keten bevinden.

Keten

Het Belgische bedrijf investeert in het taggen en het opvolgen van 17 miljoen items (1,5 miljoen hangend en 15,5 miljoen ‘flat packed’) vanaf de 100 leveranciers wereldwijd tot op het moment van de verkoop in de 144 winkels in België, Luxemburg en Duitsland.

Franchisenemers

JBC heeft de technologie ingevoerd in samenwerking met het Amerikaanse Checkpoint Systems. Volgens eigen zeggen is de Belgische modeketen het eerste bedrijf dat deze technologie toepast op deze schaal met franchisenemers.

Distributiecentrum

Voor het hele systeem werden in het logistiekcentrum van JBC in Houthalen-Helchteren zes RFID-tunnels geïnstalleerd, waardoor de inkomende en uitgaande goederen automatisch worden geteld en geverifieerd. RFID zou het in de toekomst ook mogelijk kunnen maken om de impact van promoties beter in te schatten en om de klanten gepersonaliseerde aanbiedingen te doen.

Zara

Ook modeketen Zara gaat over op RFID. Zara rust al zijn winkels uit met RFID. De investering moet zorgen voor een beter voorraadbeheer. De techniek moet eind 2016 operationeel zijn.

Wolky

Het Nederlandse damesschoenenmerk Wolky heeft sinds 2014 alle schoenendozen van een barcode label met geïntegreerde RFID-label voorzien. RFID moet het winkelproces versnellen en efficiency voordelen realiseren in de eigen logistieke keten.

Reageer op dit artikel