nieuws

Klantwaarde creëren met out-of-the-box denken

Supply chain

Klantwaarde creëren met out-of-the-box denken

Transport van bloemen over zee. Edwin Wenink moest heel wat weerstand overwinnen om die gedachte post te laten vatten in de sector. Maar met innovatieve ideeën kan de supply chain juist het verschil maken in kosten en klantwaarde.

Wenink is de openingsspreker van Logistiek Live op 15 oktober, het jaarlijkse evenement om logistieke innovaties van binnenuit te bekijken. Afgelopen maart stond de supply chain manager van FloraHolland op het podium als winnaar van de Logistiek Manager van het Jaar verkiezing. De boodschap die Wenink onder de aandacht wil brengen is: denk out-of-the-box in innovatie en klantwaarde creëren – innovatie in brede zin, technologisch, procesmatig en sociale innovatie.

Betrek anderen er bij

Modal shift en mental shift liggen in het verhaal van Wenink dicht tegen elkaar aan. “Dat is de belangrijkste les die ik heb geleerd in onze verbeteringsprojecten: het involveren van partners en medewerkers. Is ook bij hen de wil om te veranderen aanwezig?”
Wenink legt uit wat zijn ‘geheime wapen’ is. Hou het simpel als het gaat om logistieke hulpmiddelen en de benodigde infrastructuur. Kies voor een duidelijk concept en voor echte professionals. Durf ook te denken vanuit de psychologie om veranderingen tot stand te brengen. Betrek andere bedrijven er bij en zorg dat ze een gemeenschappelijk doel voor ogen krijgen. “Want het gaat niet alleen om de bereidheid van mensen om zich aan te passen, maar vooral om de bereidheid van bedrijven om samen te werken.”

Op weg naar 5PL

Volgens de gelauwerde logistiek manager kunnen verladers op die manier toewerken naar een 5PL niveau – dat is: samen nieuwe concepten ontwikkelen – nieuwe routes bijvoorbeeld – en vooral samen nieuwe wegen vinden hoe je transportstromen kunt balanceren, kunt bundelen en synchroniseren. Daarbij is naar de mening van Wenink de verlader aan zet. “Heb je intern als verlader die competenties niet in huis, huur ze dan in. Maar laat het niet alleen over aan een logistiek dienstverlener.”

Vier routes – vijf bedrijven

Het verhaal van Wenink eindigt met een tiental succesfactoren, die hij tijdens de aftrap van Logistiek Live verder zal toelichten. Daarna gaan de deelnemers aan dit evenement met bussen op weg naar de volgende logistieke ‘topattracties’:

  • Timberland in Almelo
  • Kuehne + Nagel in Tiel en Utrecht
  • Rexel in Bleiswijk en CB Logistics in Culemborg
  • Herbalife in Venray

Maar wie ook graag op de veilingvloer kennis wil nemen van het indrukwekkende (logistieke) proces bij FloraHolland is van harte welkom om 06.30 uur in Aalsmeer. Daar start dit jaar de eerste rondleiding, nog voor het evenement goed en wel is begonnen.
Logistiek Live is dit jaar op 15 oktober en begint vanaf 09.00 uur in het Carlton President Hotel in Utrecht. De afsluiting is om 16.30 uur op dezelfde locatie.

Meld u nu aan

Reageer op dit artikel