nieuws

Populariteit e-commerce groeit fors

Supply chain

Populariteit e-commerce groeit fors

Online kopen wint fors aan populariteit. In het eerste kwartaal is de e-commerce met 19 procent toegenomen in vergelijking met een jaar eerder.

Nederlanders deed in het eerste kwartaal 35,6 miljoen keer aankoop via e-commerce. Dezelfde periode een jaar eerder was dat 30 miljoen keer, een stijging van 19 procent.  Dit blijkt uit het onderzoek ‘online consumentenbestedingen in Nederland’. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org, en mogelijk gemaakt door PostNL.

Bestedingen

In euro’s steeg de online verkoop van 3,8 miljard euro naar 4,4 miljard euro, een stijging van 16 procent. Het aantal online kopers nam 4 procent toe tot 10,9 miljoen mensen. Van de € 4,4 miljard die consumenten online besteedden, gaat 55 procent naar aankopen van diensten en 45 procent naar aankopen van producten.

Groei diensten

Producten zijn goed voor bijna 80 procent van de aankopen. De overige 7,6 miljoen online aankopen betreft diensten. Deze verhoudingen zijn onveranderd ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Wel groeit de online kopen van diensten harder, 28 procent ten opzichte van 16 procent bij producten. Qua bestedingen laten producten juist een sterkere groei zien dan diensten.

Masterclass E-commerce

Inzicht krijgen in de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van e-commerce? Kom naar de
Masterclass E-commerce op 29 en 30 juni.

Reageer op dit artikel