nieuws

Action: ‘Pas online als logistieke kosten dalen

Supply chain

Discounter Action is serieus bezig met een strategie om producten via een webwinkel te verkopen. Ceo Ronald van der Mark zegt dat e-commerce voor Action pas interessant wordt als de logistieke kosten verder dalen door bijvoorbeeld de doorbraak van automatisch bestuurde auto’s. Expert Walter Ploos van Amstel stelt dat de meeste kosten gaan zitten in het orderverzamelproces.

Action: ‘Pas online als logistieke kosten dalen

Van der Mark doet deze uitspraak in een interview met het vakblad RetailTrends dat deze week verschijnt. Action richt zich tot op heden voornamelijk in het razendsnel uitbreiden van een netwerk aan stenen winkels in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Om die expansiedrift in winkels te bespoedigen werd onder andere vorig jaar juni een nieuw distributiecentrum geopend in het Limburgse Echt (foto), dat een capaciteit heeft voor de belevering van driehonderd Action-winkels.

Hoge logistieke kosten

De succesvolle discounter zag tot dusver geen heil in een webwinkel vanwege de al eerder genoemde hoge logistieke kosten. In een interview in het augustusnummer van Logistiek Magazine bevestigden logistiek managers Barry Barnhoorn en Theo Verkuijlen (inmiddels niet meer werkzaam voor Action, red.) dit standpunt van de non food-discounter. “Ik vraag mij af of ons assortiment daar wel geschikt voor is. Het zijn geen wasmachines die wij verkopen en bovendien zijn onze winkels vooralsnog heel succesvol”, verklaarden beiden.

Verzendkosten obstakel

Net als Van der Mark stelde Verkuijlen toen ook vast dat de verzendkosten nog altijd een obstakel vormen. “Voor vijf euro koop je bij ons een boodschappentas vol met artikelen. Daar kan een webwinkel niet tegenop want de verzendkosten alleen al zijn rond de vijf euro. Bovendien is voor ons de meerwaarde dat klanten met een big smile door onze winkels lopen en die ook zo verlaten. Voor ons is dat een meerwaarde die je bij een webwinkel een stuk minder hebt.”

‘Het gaat er van komen’

Van der Mark zegt in het interview met RetailTrends dat hij voorziet dat die situatie gaat veranderen, bijvoorbeeld door een serieuze daling van de bezorgkosten. “Dan wordt e-commerce ook voor Action interessant. Vandaar dat het er ooit bij Action wel van gaat komen.”

Rol automatisch bestuurde auto’s

De Action-topman denkt dat bijvoorbeeld automatisch bestuurde auto’s een rol kunnen spelen bij het drukken van die kosten. Van der Mark zegt in het interview dat hij regelmatig experts uitnodigt om te praten over de online toekomst van de snelgroeiende winkelketen.

Webstrategie Maxeda

Van der Mark: “Bij Action absorberen we alle informatie. Die filteren we vervolgens, om Action-style oplossingen te krijgen.” Van der Mark was zelf in het verleden betrokken bij de webstrategie van Maxeda, terwijl ook elders in het bedrijf mensen met eerdere webervaring rondlopen.

In orderverzamelen zitten de meeste kosten

E-fulfilment expert en voormalig hoogleraar logistiek Walther Ploos van Amstel zet in een reactie zijn vraagtekens bij de e-commerce strategie van de Action-topman. “De opbouw van de kosten van de mogelijke e-fulfilment-activiteiten bij Action worden bepaald door transport, voorraad, handling kosten alsmede eventuele retouren. Het transport van de distributiecentra naar de randen van steden is daarin slechts een fractie van de kosten. De meeste kosten zitten in het orderverzamelen en de laatste meters naar de klant toe met PostNL of een DHL.”

Automatiseren dc is veel relevanter

Ploos van Amstel ziet automatisering van de distributiecentra van Action als een veel relevantere trend. “Action kan in mijn ogen onder vier voorwaarden winstgevend worden met e-commerce: Wees selectief met het aanbod en assortiment. Te goedkope producten kunnen namelijk nooit de kosten van orderpicken en transport dekken. Zorg voor een ‘OTIFNENC proces’: on time in full no error no contact (en no return) anders zijn de faalkosten enorm. Werk in de e-fulfilment samen met de beste partners in handling en pakketbezorging. E-fulfilment doe je er niet zomaar even bij. De grootste valkuil is dat zelf te willen doen. Met alle pieken en dalen in de vraag, en met de noodzakelijke schaalgrootte, ga je dat nooit efficiënt redden.”

Voorraden vormen een bottleneck

Ook benadrukt Van Amstel in zijn vierde tip aan Action dat voorraden een grote bottleneck zijn voor webwinkels. “De vraag is veel volatieler dan in de winkels. Dat vergt veel meer veiligheidsvoorraden met alles risico’s van dien.”

 

Reageer op dit artikel