nieuws

Manhattan predikt omnichannel-revolutie

Supply chain

Retailbedrijven breken zich het hoofd over hoe internet en fysieke winkels elkaar kunnen versterken in plaats van kapot te concurreren. Eddie Capel, CEO van softwarebedrijf Manhattan Associates, sprak vorige week in Rotterdam van een omnichannel revolutie. Fysieke winkels worden als miniwarehouses geïntegreerd binnen de supply chain.

Manhattan predikt omnichannel-revolutie

Een nieuwe trend in retailland heet ‘boomerooming’. Op zoek naar een nieuw paar schoenen oriënteert de consument zich eerst op internet (webrooming). Als hij iets leuks heeft gevonden gaat hij gericht naar een winkel in de buurt om te kijken hoe de stappers staan en te voelen hoe ze zitten (showrooming). Als de keus is gemaakt wordt de winkelbediende hartelijk bedankt en loopt de consument de winkel uit om met z’n smartphone de webshop met de beste prijs te selecteren en daar de schoenen te  bestellen (boomerooming).

Winkel wordt mini-warehouse

Retailbedrijven breken zich momenteel het hoofd over hoe internet en fysieke winkels elkaar kunnen versterken in plaats van kapot te concurreren. Eddie Capel, CEO van softwarebedrijf Manhattan Associates, sprak vorige week in Rotterdam tijdens de jaarlijkse relatiedag van een omnichannel revolutie. “Bij klanten van ons als Arcadia, Forever Direct en Lacoste vindt momenteel een ware supply chain transformatie plaats.” Hierbij worden magazijn aan elkaar geknoopt en fysieke winkels als een soort nieuwe mini-warehouse aangestuurd.

Koplopers in ordermanagement

Volgens analistenbureau Forrester is Manhattan samen met partijen als IBM en eBay Enterprise het meest vooruitstrevend in het ontwikkelen van software voor omnichannel ordermanagement. Dit vakgebied heeft door het sterk veranderende consumentengedrag in razend tempo aan urgentie gewonnen, vertelt Capel in zijn presentatie. “Nog maar een paar jaar terug had je drie kanalen: winkel, online en papieren catalogus. Hier zijn inmiddels al minstens vijftig varianten op , zoals ‘online bestellen, afhalen in de winkel’, ‘in de winkel kopen, thuis laten bezorgen’, ‘thuis laten bezorgen, in de winkel retourneren’, et cetera.” Het vergt intelligente order management software om al die verschillende logistieke processen op de juiste manieren aan te sturen.

Available to commerce

Het zorgen dat al die ordersoorten correct en op tijd worden uitgevoerd is één, het slim alloceren van voorraden is nog een ander verhaal, weet Brian Kinsella, bij Manhattan verantwoordelijk voor ordermanagement. Zijn afdeling heeft hier recent een nieuwe module voor ontwikkeld: Available to Commerce. “Traditionele voorraadsystemen kunnen alleen een beeld geven van de totale voorraad en zijn niet in staat specifieke voorraden beschikbaar te stellen voor specifieke verkoopkanalen, leveringsmethodes of klanttypes.”

Met de nieuwe module van Manhattan kan een retailbedrijf op basis van zelf in te stellen regels bepalen van waaruit een order moet worden uitgeleverd en tegen welke prijs. Kinsella geeft een paar voorbeelden: “Een fashionretailer kan de regel instellen dat online aanbiedingen worden uitgesteld wanneer dezelfde producten voor de volle prijs in bepaalde winkels goed worden verkocht. Ook is het mogelijk om kleding die in de fysieke winkels niet zo goed verloopt via andere kanalen aan te bieden zodat voorkomen kan worden dat ze later in het seizoen alleen afgeprijsd kunnen worden verkocht.”

Eerste resultaten bemoedigend

Een belangrijk onderdeel van een succesvol omnichannel-concept is dat fysieke winkels integraal onderdeel van de supply chain uitmaken en met software worden aangestuurd als ware het een soort miniwarehouses.  De resultaten bij klanten die dit hebben gerealiseerd met onze software voor Store Inventory & fulfilment zijn zeer bemoedigend, vertelt Eddie Capel. “Deze bedrijven hebben veel extra omzet weten te halen.”

Voor traditionele retailers zijn er bedreigingen, zoals boomerooming, maar liggen er volgens hem dus ook volop kansen. Maar dan moet je er wel klaar voor zijn, klaar voor de omnichannel-revolutie.

Reageer op dit artikel