nieuws

E-commerce bedreiging en kans contract logistiek

Supply chain

E-commerce bedreiging en kans contract logistiek

De opkomst van e-commerce zorgt ervoor dat op dit moment de markt van contract logistiek dienstverleners die actief zijn binnen met name de retail de grootste verandering ondergaat sinds de jaren tachtig. De toename van online shopping is een bedreiging maar levert tegelijk ook kansen op voor de logistieke sector, blijkt uit het eind vorig week verschenen rapport Global Contract Logistics 2014 van het Britse Transport Intelligence (TI).

Volgens het vooraanstaande transport en logistiek onderzoeksbureau groeide de mondiale markt van logistiek dienstverlening vorig jaar met 2,8 procent. In 2012 daalde de markt nog met 3,4 procent. Die groei gaat, net als het herstel van de wereldeconomie, minder hard dan verwacht en wordt met name ingegeven door de nog altijd haperende economie in de Eurozone en de, tegen alle verwachtingen in, tegenvallende economische groei in de Verenigde Staten.

Markt groeit naar zes procent

De verwachting is echter dat de mondiale markt van logistiek dienstverlening tot 2017 een jaarlijkse samengestelde groei zal realiseren van zes procent. Het zal geen verbazing wekken dat deze groei zich met name afspeelt in opkomende regio’s in Afrika en Azië. Volgens het rapport van Transport Intelligence is de verwachte groei in landen als Turkije, Brazilië, Indonesië en Thailand fors hoger met bijna negen procent. Nadeel van deze landen is nog altijd dat ze beschikken over een povere infrastructuur en schimmige handelspraktijken, waardoor de toegang tot deze markten bemoeilijkt wordt.

Grootste transformatie sinds de jaren tachtig

Volgens TI-auteur Thomas Cullen is de langzame groei van de logistieke sector in de gevestigde regio’s als West-Europa en Noord-Amerika een voorbode voor een grote structurele verandering. “De markt voor contract logistiek in de mondiaal grootste economieën ondergaat mede door de opkomst van e-commerce en omnichannel in de retail de grootste transformatie sinds de jaren tachtig. Daarnaast groeit in de opkomende landen de markt van professionele logistieke dienstverlening. Deze dienstverlening voor retailers was traditioneel lokaal georganiseerd maar opereert nu ook steeds internationaler. De combinatie van deze twee krachten zorgt voor gigantische mogelijkheden voor logistiek dienstverleners maar tegelijk ook voor de nodige bedreigingen.”

Retailers vrezen verlies marktaandeel

Een van die bedreigingen is volgens Cullen dat de retail sector veel geld besteed aan logistieke oplossingen uit angst om marktaandeel te verliezen. Schoolvoorbeeld is volgens hem internetretailer Amazon dat het voordeel heeft van een simpel business model, maar desondanks nog altijd veel moet investeren in zijn logistiek. “Aan de andere kant zijn het specialistische bedrijven gericht op fulfilment en last mile logistiek die juist profiteren van het nieuwe retailen, in tegenstelling tot de traditioneel georganiseerde logistiek dienstverleners die alleen wielen en magazijnen ter beschikking stellen. Dit traditionele business model volstaat niet meer. Bovendien is de trend dat de meeste grote retailers liever investeren in hun eigen logistieke apparaat in plaats van uitbesteden.”

Inspelen op veranderingen

Om niet achter te blijven moeten logistiek dienstverleners de komende jaren inspelen op de snel veranderende marktomstandigheden die, zo stelt het rapport, zich voornamelijk afspelen binnen e-retailing en in snel opkomende markten in Azië en Afrika. Het gehele rapport van Transport Intelligence kan worden ingezien tegen betaling en is hier te downloaden.

 

Lees ook het expertartikel van Ger Daalhuisen: Nieuwe consument heeft grote impact op supply chain

Reageer op dit artikel