nieuws

PontMeyer zet voorraad weg op diverse locaties

Supply chain

De 45 vestigingen van PontMeyer en de zes logistieke servicecentra maken het logistieke proces van de bouwmaterialenhandel behoorlijk complex. René Olsthoorn (CFO) vertelt hierover tijdens de Nationale Voorraaddag volgende week donderdag.

PontMeyer zet voorraad weg op diverse locaties

“Klanten zijn bereid om naar ons toe te komen en in onze drive-in winkels hun bouwmaterialen op te halen. Dan moeten wij er wel voor zorgen, dat ze niet mis grijpen.” Olsthoorn heeft na zijn aantreden bij PontMeyer in Zaandam – vijf jaar geleden – een logistieke blauwdruk gemaakt, omdat vrijwel alle vestigingen hetzelfde deden hetgeen de efficiency niet ten goede kwam. Nu zijn zes servicecentra aangewezen om de bestellingen af te handelen en te verzenden. De zes bevinden zich op het terrein van één van de 45 ‘winkels’ waar bouwbedrijven en andere afnemers met busjes zelf producten komen halen.

Op detailniveau de processen in

De combinatie van veel en ook diverse vestigingen en daarnaast een zeer uiteenlopend assortiment (soms tot 15.000 SKU’s) maakt voorraadbeheer tot een echte uitdaging. Olsthoorn heeft daar een grondige analyse van gemaakt. Als CFO is hij tevens verantwoordelijk voor de logistieke bedrijfsvoering. Hiervoor was Olsthoorn werkzaam bij Buhrmann Ubbens, eerst als logistiek manager, later ook als financieel directeur.

“Ik ben geen boekhouder van oorsprong. De combinatie van functies vind ik wel erg mooi, omdat je heel veel aspecten van het bedrijf leert kennen. Dit is een handel van dubbeltjes en kwartjes. Dan moet je ook op detailniveau in de processen kunnen duiken, anders loop je omzet mis of maak je teveel kosten.” Een jaar geleden implementeerde PontMeyer het softwarepakket Slim4 van Slimstock. De afdeling Centraal Voorraadbeheer kijkt nu vooral naar de uitzonderingen en het inregelen van nieuwe producten.

“Getallen zeggen niet zoveel”

Volgens Olsthoorn zijn drie elementen wezenlijk in zijn bedrijf ten aanzien van voorraadbeheer. “Omloopsnelheid is de belangrijkste prestatie-indicator. Wat dat betreft zitten we op een goed gemiddelde en dat is een mooie prestatie gezien de marktdruk waarmee te maken hebben in de bouwsector. Verder kijk ik regelmatig naar de totale voorraadwaarde en of datgene wat op voorraad ligt courant is. Van incourante voorraden hebben we de afgelopen jaren grotendeels afscheid kunnen nemen.”

Zeker in het licht van de enorme marktdaling sinds 2009, is Olsthoorn tevreden met het bereikte resultaat. Destijds lag de totale waarde op ongeveer 66 miljoen euro voorraad, nu is dat 47 miljoen euro. Getallen zeggen de CFO echter niet zoveel. “Ik vind het belangrijk, dat we bij terugzakkende markt goed hebben kunnen reageren. We beschikken nu over echt courante voorraad en hebben qua omloopsnelheid een goed niveau. Dat is gelukt door eenvoud en transparantie in onze processen te brengen.”

Nationale Voorraaddag met interviews

Op 19 juni spreekt René Olsthoorn tijdens de plenaire sessie als opening van de Nationale Voorraaddag in Putten (Kasteel Vanenburg). Met hem staan ook Ghislaine Duymelings (CEO Manutan Benelux) en Marinus Ploos van Amstel (CFO CB Logistics – Centraal Boekhuis) op het podium. De interviews worden gedaan door René van Rijckevorsel, plaatsvervangend hoofdredacteur van het opinieblad Elsevier. Aansluitend zijn diverse kennissessie te volgen van hoofdsponsor Slimstock, Consafe, Incore en HSO.

Aanmelden kan nog – klik hier

Reageer op dit artikel