nieuws

Manutan wil klanten helpen met voorraadbeheer

Supply chain

Manutan wil klanten helpen met voorraadbeheer

In korte tijd doorliep Manutan een drastisch veranderingstraject, dat ook effect heeft op het voorraadbeheer. Vanuit die ervaring wil het bedrijf nu klanten ondersteunen, zegt Ghislaine Duymelings op de Nationale Voorraaddag.

“Wat ons uniek maakt is het enorme assortiment, dat we in korte tijd hebben verdubbeld naar 40.000 artikelen. En daar blijft het niet bij. Op termijn gaan we 200.000 verschillende artikelen aanbieden.”

Alsmaar groeiend assortiment artikelen

Ghislaine Duymelings is managing director Benelux van Manutan (voorheen Overtoom). Onder aanvoering van de Franse eigenaren (familiebedrijf) veranderde er veel in de onderneming, die zich bezig houdt met (catalogus)verkoop van artikelen voor kantoor, magazijn en werkplaats. Een breed assortiment, dat enorm aan het uitdijen is zonder dat de voorraadkosten eveneens exceptioneel stijgen.  De Nederlandse vestiging in Den Dolder vervult naast levering aan Nederlandse klanten ook een voorraadhoudende rol voor andere Europese zusterbedrijven en doet tevens centraal alle importafhandelingen van zendingen afkomstig van Chinese leveranciers. Naast de assortimentscomplexiteit maakt dat het beheer van voorraden nog eens extra uitdagend.

Opgedane ervaring ten dienste stellen

Met een aantal gerichte maatregelen voorkomt Manutan, dat de bedrijfsvoering volledig op hol slaat. Als basis hanteert Duymelings een paar zwaarwegende uitgangspunten. De focus ligt op het nakomen van klantbelofte en dan vooral het leveren op het afgesproken tijdstip. “Betrouwbaarheid is met afstand de belangrijkste KPI voor ons, meer dan snelheid hoewel onze afnemers ons vanuit het verleden daar vooral van kennen. Dat imago willen we vasthouden, maar daar bovenop gaan we voor betrouwbaarheid en aanvullende services.”
Dat laatste element zal zich onder andere gaan bewijzen in het meedenken over voorraadvraagstukken bij klanten. Hoe kunnen afnemers meer grip krijgen op hun voorraden en hun kosten verlagen? “Met de intern opgedane ervaring kunnen we klanten van dienst zijn. Want we weten wat er allemaal komt kijken op dit gebied. Uiteindelijk gaan we op VMI (Vendor Managed Inventory) basis voor onze afnemers aan de slag, met name voor middelgrote en grote bedrijven en instellingen met een holdingstructuur. Dat is onze primaire doelgroep.”

Eigen verantwoordelijkheid nemen

Een ander belangrijk uitgangspunt, dat Duymelings graag naar voren brengt is: ondernemen voor een betere wereld. “Dat raakt onze maatschappelijke verantwoordelijkheid, maar ook de individuele verantwoordelijkheid van medewerkers. Ook in de logistiek. We gaan voor een oprechte en langdurige relatie met onze klanten en onze medewerkers. Hoe minder managers, des te beter. We geven veel autonomie en dat komt ten goede van onze klanten. Winstmaximalisatie is geen doel. Persoonlijke ontwikkeling wel. Daar investeren we in. Maar we stellen ook graag start-up bedrijfjes in staat om van wal te steken door incourante voorraden aan hen beschikbaar te stellen.”
Dat zal op termijn regelmatig aan de orde zijn. Om te groeien naar 200.000 artikelen heeft Manutan ruimte nodig – hoewel steeds meer op voorraad zal komen te liggen bij leveranciers en bij de Franse hoofdvestiging. “Hier in Den Dolder moet ongeveer 15.000 vierkante meter worden vrij gemaakt. Dat is de volgende uitdaging.”

Nationale Voorraaddag op 19 juni

Op 19 juni spreekt Ghislaine Duymelings tijdens de plenaire sessie als opening van de Nationale Voorraaddag in Putten (Kasteel Vanenburg). Met haar staan ook Marinus Ploos van Amstel (CFO CB Logistics) en René Olsthoorn (CFO PontMeyer) op het podium. De interviews worden gedaan door René van Rijckevorsel, plaatsvervangend hoofdredacteur van het opinieblad Elsevier. Aansluitend zijn diverse kennissessie te volgen van hoofdsponsor Slimstock, Consafe, Incore en HSO.

Aanmelden kan nog – klik hier

 

Lees ook: CFO’s zien voorraad als financieel risico

Reageer op dit artikel