nieuws

Sligro, Emté en Plus synchroniseren samen bestel- en afleverdagen

Supply chain

Sligro, Emté en Plus synchroniseren samen bestel- en afleverdagen

Groothandel Sligro en supermarktketens EMTÉ en PLUS zijn een strategische samenwerking gestart met het zogeheten GROEI-netwerk van logistiek dienstverlener Nabuurs en FMCG-producenten SCA, Hero en H.J. Heinz.

De eerste stap in de samenwerking is het synchroniseren van de bestel- en afleverdagen voor de producten van deze fabrikanten. Ard Nabuurs van logistiek dienstverleners Nabuurs noemt de samenwerkingen tussen de partijen uniek. “Steeds meer FMCG-producenten ontwikkelen de laatste jaren een strategisch duurzaam beleid op logistiek gebied, en zoeken daarom de samenwerking met elkaar. Maar die samenwerking heeft pas impact als de retailer meegaat in dit proces. Het is helemaal uniek wanneer twee retailers daar gezamenlijk in meegaan.”

Voor het eerst combineren niet alleen verschillende verladers, maar ook verschillende retailers hun goederenstromen. De synchronisatie van bestel- en afleverdagen is onderdeel van een bredere samenwerking. Doel van deze samenwerking is om de wens van de consument zo goed mogelijk in te vullen door een hogere schapbeschikbaarheid en productkwaliteit te realiseren.

Responsiever netwerk

In het kader van de samenwerking is een projectgroep geformeerd waarin de betrokken partijen hun gezamenlijke ambities formuleren en overleg voeren om tot een responsiever, effectiever en duurzamer netwerk te komen. Behalve de producenten en retailketens heeft ook Nabuurs zitting in de groep. Om een onafhankelijke benadering te waarborgen staan de bijeenkomsten onder leiding van adviesbureau Pure Birds.

Ook Kees de Rooij, directeur logistieke operatie bij Sligro is overtuigd van de noodzaak tot meer samenwerking in de keten maar geeft ook aan dat het pionieren is en er niet meteen winst is te behalen. “We verwachten niet dat de samenwerking al op korte termijn tot significante kostenverlagingen zal leiden, omdat we ons op nog onontgonnen terrein begeven. Eerst moeten we de paden verkennen, en in een samenwerking met ketenpartners lukt dat niet door het kostenvraagstuk al in een vroeg stadium op tafel te leggen.”

Drie projecten

De samenwerking is begin 2014 van start gegaan. Voor het komende jaar zijn drie projecten benoemd:

  • Bundelen van goederenstromen
  • Maximaliseren van de schapbeschikbaarheid
  • Reduceren van het aantal lege kilometers

Vorig jaar is het GROEI-netwerk, een samenwerking tussen FMCG-producenten en logistiek dienstverlener Nabuurs, om “een duurzamere en kosteneffectievere logistiek na te streven in Nederland”, aldus Customer logistics manager Gretta Schoonderbeek (SCA), mede namens H.J. Heinz en Hero

Na 10  jaar praten: doen

Rowell Versleijen, directeur logistiek tot slot in een reactie: “Individuele partijen zetten al langer stappen om de supply chain te optimaliseren. Maar grote veranderingen ontstaan pas wanneer partijen in de keten gaan samenwerken. Nu we dit ook als retailers onderling gaan doen, kun je spreken van een doorbraak. Er wordt namelijk al tien jaar over gepraat, maar voorheen was het nog nooit daadwerkelijk gebeurd.”

Lees ook: Pure Birds zorgt voor doorbraak in Supply Chain advies

Reageer op dit artikel