nieuws

GS1: ‘Online doorbraak food vereist datastandaardisatie

Supply chain

GS1: ‘Online doorbraak food vereist datastandaardisatie

Snelheid in de keten en datastandaardisatie zijn vereisten om online boodschappen tot een succes te maken. Dat werd duidelijk tijdens het GS1 event ‘Get on board’ in Aviodrome om ook de laatsten der Mohikanen in de retail, doe-het-zelf, zorg en bouwsector te overtuigen om werk te maken van datastandaardisatie.

 

De wereld verandert, consumenten zijn kritischer op het product dat ze kiezen. Ook het kopen verandert en gebeurt steeds meer online. Snelheid in de keten is vereist en daar helpt gestandaardiseerde data bij.

In de retailketen zijn al stappen gezet. Volgens GS1 Nederland zijn er ook nog veel slagen te maken. “De gemiddelde out-of-stock in een supermarkt is 8 procent en bij drogisterijen zelf 17 procent. Lege schappen kunnen worden voorkomen door aan de hand van betrouwbare informatie te bestellen”, aldus Birgitta de Gruijter, sector manager levensmiddelen en drogisterij van GS1 Nederland. Ook eerder in de keten is er winst te behalen. De Gruijter: “Het ontvangstproces waar gebruik wordt gemaakt van GS1 label en verzendbericht gaat 74 procent sneller. Dat levert jaarlijks een enorme besparing op.”

Product- en schapinformatie ook online

Via internet de dagelijkse boodschappen doen kost nog teveel tijd. Toch staat food aan de vooravond van een online doorbraak. Er zijn nog wat hobbels te nemen. “De navigatie van webshops kan veel beter. Product- en schapinformatie wil de consument ook online kunnen zien. Dat lukt alleen als leveranciers en retail in de keten samenwerken en elkaar betrouwbare informatie toespelen. Daar spelen GS1-standaarden een belangrijke rol bij”, aldus Christiaan van Someren van Spark Optimus en oprichter van de website Truus.nl.

Sectorupdates

De deelnemers van het GS1 event konden kiezen voor de sectorupdate levensmiddelen/drogisterij, gezondheidszorg, doe-het-zelf en bouw/installatie. Bij de presentatie vanuit de levensmiddelen- en drogisterijsector stonden vertegenwoordigers van een aantal vooraanstaande bedrijven op het podium. Jeroen van der Hamsvoort, directeur supply chain bij A.S. Watson (Kruidvat) en Vincent Weijers, vice president supply chain bij Unilever Benelux vertelden openhartig over de verbeterslag die zij gezamenlijk maakten.

Niet duur, veel werk

Van der Hamsvoort: “De fysieke en theoretische artikeldata klopten niet. Omdat wij ons proces gemechaniseerd hebben is goede data essentieel. Weijers vult aan met een voorbeeld: “Een lege soep in zak bleek andere afmetingen te hebben dan een volle soep in zak.” Reden voor beide partijen om een jaar geleden de koppen bij elkaar te steken en tot een oplossing te komen. Er is gekozen voor GS1 standaarden. “Als leverancier wil je dat je product nooit uitverkocht is. De implementatie van GS1 is niet duur, maar wel veel werk. De logistiek dienstverlener speelt een belangrijke rol bij het standaardiseren van de ketenprocessen”, legt Weijers uit.

Retailleveranciers Dr. Oetker en Gebroeders Verbeek werden door Van der Hamsvoort en Weijers namens GS1 in het zonnetje gezet omdat zij koplopers zijn als het gaat om GS1 datastandaardisatie, palletlabel en verzendberichten.

Zorgeloos in control

Tijdens een aantal implementatiesessies kregen de deelnemers succesvolle praktijkcases van GS1 implementaties te horen. Curan Medical liet zien dat het voor een klein bedrijf met maar drie medewerkers heel laagdrempelig is gemaakt om met de webservice Mediclabel van Type 2 Solutions aan alle standaardisatie eisen en richtlijnen voor medische goederen te voldoen. “Onze catheters vallen in de steriele productklasse 2a en daarmee zijn we verplicht tot traceerbaarheid. De webinterface Mediclabel is aangepast aan onze behoeftes waardoor we wereldwijd zorgeloos in control zijn en onze producten kunnen voorzien van een alles in 1 GS1 productlabel voorzien van batchnummer en barcode”, zegt Nathalie Tjassens, product manager bij Curan Medical.

Ruimtevaart en barcodes

Als kers op de taart nam Engelsman John Berry, auteur van het boek ‘The secret life of Bar Codes’ de bezoekers mee in zijn inspirerende verhaal over barcodes waarin hij de persoon Albert Heijn eerde voor zijn pionierswerk.

Als laatste klom André Kuipers op het podium. Hij wist de bezoekers te boeien met zijn verhaal, waarin hij van veel beeld gebruik maakte, over zijn ruimtereizen in 2004 en 2011. “Wat veel mensen niet beseffen is dat ruimtevaart onderdeel is van ons dagelijks leven. We meten vanuit de ruimte de CO2, het gat in de ozon laag en zelfs de Nederlandse dijkbewaking wordt vanuit de ruimte in de gaten gehouden.” Kuipers deed een boekje open over de logistiek, het voorraadsysteem en bijbehorende codering aan boord van het ruimtestation. “Alles aan boord wordt gevolgd met barcodes. De bemanning wisselt, de spullen niet. Als we niet coderen raken we het kwijt.”

Reageer op dit artikel