nieuws

ASML wint Logistiek Prijs: ‘nieuwe Nederlandse school

Supply chain

De logistieke tak van ASML stond donderdag volop in de schijnwerpers met het binnen halen van de Nederlandse Logistiek Prijs. “Een echt Nederlands bedrijf en een wereldspeler. ASML staat model voor de nieuwe Nederlandse logistieke school”, vond de jury.

ASML wint Logistiek Prijs: ‘nieuwe Nederlandse school

De uitreiking vond plaats in het warehouse van Electrolux in Alphen aan den Rijn op het laad/los-perron van de goederentrein, waarmee de wasmachines, koelkasten en andere apparaten worden aangevoerd. VLM (Vereniging Logistiek Management) had 120 gasten uitgenodigd om de jaarlijkse prijsuitreiking mee te maken. Dit jaar viert de vereniging haar 40-jarig bestaan. Vorig jaar won Connekt deze prijs.

Wereldleider in aansturen van supply chain

Vanwege het jubileum – met een congres op 20 november – was de jury onder leiding van Walther Ploos van Amstel er veel aan gelegen om een aansprekende prijswinnaar op het podium te krijgen. ASML voldoet daar in alle opzichten aan. “Een uniek bedrijf, wereldleider in de hightech industrie, maar ook in het aansturen van de totale supply chain. Negentig procent van de kostprijs van de machine komt van leveranciers. Tien procent van de 600 leveranciers is ontwikkelingspartner. Het aansturen van de hele supply chain zit ASML in hart en nieren.”

Hoog niveau van planningsinnovaties

Bovendien is het bedrijf enorm verweven met de universitaire wereld. Belangrijke planningsinnovaties zijn bedacht door teams van onder andere TU Eindhoven en ASML. “Nederlandse universiteiten staan op supply chain gebied heel hoog aangeschreven”, zei Harrie de Haas namens ASML in zijn dankwoord. “Zonder de inbreng van hoogleraren als Ton de Kok en Geert-Jan van Houtum met hun studenten waren we op planningsgebied niet zover geweest.”

Ook zonder BOM alvast aan de slag

Volgens Ploos van Amstel vertegenwoordigt ASML de nieuwe Nederlandse school op logistiek gebied. “In Nederland zijn we dankzij de universiteiten vertrouwd geraakt met MRP principes en alles wat daarna kwam. Nu is dat niet meer toereikend en ASML laat zien waarom. Zonder een uitgewerkte BOM (Bill-Of-Material) laat ASML de productie van modules alvast van start gaan, omdat later in het traject nog diverse innovaties moeten worden toegevoegd. Bij ASML heet dat ‘concurrent engineering’. Naast ketenleiderschap en after sales service is dat het onderscheidend element van deze prijswinnaar.”

Verdienste van hele team en partners

De Haas reageerde met de opmerking, dat ook ASML liever wel met een BOM zou willen produceren, maar de markt laat dat niet toe. “De grote chipfabrikanten – onze klanten – investeren in machines die snel beschikbaar moeten zijn en jaren mee moeten gaan. Dus dan ga je maar alvast, samen met de leveranciers. Deze prijs is de verdienste van het hele team en al onze 400 supply chain professionals. Maar zeker ook van onze partners, ook op logistiek gebied, en van onze afnemers.”

 

Nog een paar logistieke kenmerken van ASML:

–          Laag volume, hoge complexiteit

–          Regie over ongeveer 100 supply chains, tot op 10 niveaus diep

–          Jaarlijks rond de 5.000 redesigns doorvoeren

–          Een wereldwijde voorraad met een totale waarde van 2.5 miljard euro

–          Jaarlijks inkopen van logistieke diensten ter waarde van 100 miljoen euro

–          Machinestilstand kost de klant 20 euro per seconde

–          Service Level Agreement (SLA): binnen 20 minuten weer up and running

Bekijk hier de video van ASML over de supply chain activiteiten

 

Een uitgebreid interview met de winnaar staat in de komende uitgave van Logistiek Magazine (15 november 2013). Bekijk Logistiek digitaal

Reageer op dit artikel