nieuws

Agrologistiek project Green² van start

Supply chain

Elf Duitse en tien Nederlandse bedrijven zijn het samenwerkingsproject Green2 gestart. Met een projectvolume van 1,6 miljoen euro worden tot begin 2015 duurzame logistieke concepten ontwikkeld. Aan het einde van het project moet er een leidraad zijn ontwikkeld waarmee de bedrijven zelfstandig de groene logistiek kunnen voortzetten.”

Agrologistiek project Green² van start

Binnen Green² wordt de gehele grensoverschrijdende agrologistieke supply chain bekeken. Het doel is om niet alleen de CO2- uitstoot maar ook de energiekosten van de deelnemende bedrijven substantieel te laten verminderen. Dat meldt Greenport Venlo op haar website.

Vier deelprojecten

Concreet worden in Green² vier deelprojecten uitgevoerd:

  • In het eerste werkpakket wordt het transport tussen ondernemingen onder de loep genomen. Wat is het besparingspotentieel, waar kan het transport van de weg naar het spoor of het water worden verplaatst? Tevens zullen door de opbouw van een partnernetwerk synergiën ontstaan.
  • In het tweede werkpakket gaat het om de optimalisatie van de opslag- en interne transportprocessen. Waar kan duurzamer worden gewerkt en waar moet naar het proces en waar naar de techniek worden gekeken om duurzamer en efficiënter te kunnen werken?
  • In het derde, technische, werkpakket gaat het om de verbetering van de energie-efficiëntie in koelhuizen. Elektriciteit, warmte en koude worden in relatie tot elkaar bekeken en door middel van gecombineerde koeling, warmte en kracht (combined cooling, heating and power = CCHP) met elkaar verbonden. Door synergetische effecten verwacht de werkgroep rondom professor dr. Alsmeyer van het Duitse SWK-Energiezentrum E², onderdeel van Hochschule Niederrhein, een immens besparingspotentieel. Een voorwaarde hiervoor is de verdere ontwikkeling van een absorptiekoelmachine. Met deze machine kunnen goederen met restwarmte gekoeld worden.
  • Binnen het vierde werkpakket staat de ontwikkeling van een koelcapaciteitenbeurs centraal. Ook koelhallen hebben met schommelingen te maken en zijn soms meer en soms minder belast. Via een online-beurs zouden kortstondige koelcapaciteiten kunnen worden aangeboden.

Leidraad ontwikkelen

Het gaat er volgens projectmanager Frederic Krehl om dat er samen met de bedrijven de ‘Ist-’situatie wordt geanalyseerd en mogelijke verbeterpunten onderkend. “We moeten de bedrijven bewust maken van de kansen die groene logistiek biedt om het concurrentievermogen te verbeteren”, aldus Krehl. Hoe groot de besparingen voor een bedrijf zijn, is nog niet te zeggen, maar volgens professor Beckmann, hoofd van het instituut GEMIT van de Hogeschool Niederrhein en voorzitter van het project, kunnen deze aanzienlijk zijn. Alleen al de ontwikkeling van een zogenoemde koelcapaciteitenbeurs zou volgens Beckmann een besparing van 10 procent op kunnen leveren. Beckmann: “Aan het einde van het project willen wij graag een leidraad hebben ontwikkeld, waarmee de bedrijven zelfstandig de groene logistiek kunnen voortzetten.”

Partners

In Green² participeren Hochschule Niederrhein, Fontys Hogeschool Techniek en Logistiek Venlo, Fontys Hogeschool Engineering Eindhoven, Innovatiecentrum Greenport Venlo, Bakeplus Holding bv, Bofrost Dienstleistungs GmbH, Crefelder Lagerhaus-Gesellschaft, Cythemadim bv, INTHER Logistics Engineering bv, Johs. Stelten GmbH & Co. KG, KCT Krefelder Container Terminal GmbH, Kühlhaus Düsseldorf, Lagerhaus Pegels GmbH & Co. KG, M. Zietzschmann GmbH & Co. KG, Neuss Intermodal Terminal GmbH, Oerlemans Foods Nederland bv, Rail Cargo Information Netherlands, Roters + Buddenberg GmbH, Seacon Logistics bv, Sioux Electronics bv en TimoCom Soft- und Hardware GmbH.

 

Het project Green² wordt in het kader van het INTERREG IV A-programma Deutschland-Nederland medegefinancierd door het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en het Ministerium für Wirtschaft, Energie, Industrie, Mittelstand und Handwerk van de deelstaat Nordrhein- Westfalen en de provincie Limburg en wordt begeleid door het programmamanagement bij de euregio rijn-maas-noord.

Reageer op dit artikel