nieuws

Laat het netwerk winnen in zeven succesvolle stappen

Supply chain

Laat het netwerk winnen in zeven succesvolle stappen

Voor wie dit jaar nog niet is toegekomen aan het uitvoeren van goede voornemens, volgt hier een herkansing. Start een geheel nieuw initiatief om een dynamisch logistieke netwerksamenwerking van de grond te krijgen.

Dit is de kans. Breng een gedachte die al tijden in uw hoofd speelt tot wasdom. Stop geen energie meer in die moeizame ketenintegratieprojecten die al jaren slepen. Als u de volgende zeven stappen volgt is de kans van slagen groot.

Stap 1: Ga op zoek naar de ideale netwerkpartners. Niet de voor de hand liggende con-collega’s, maar verrassende partijen waarmee u capaciteit, kennis en informatie kunt delen. Verras hem/haar met uw telefoontje. Bekijk welke processen en informatie u moet delen om echt waarde toe te voegen. Maak het niet te ingewikkeld. Wordt het dat wel, ga terug naar stap 1.

Stap 2: Ga op zoek naar gezamenlijk doelen voor het project. Zijn die er niet, bekijk dan of de te behalen voordelen van samenwerken zo groot zijn, dat er toch winst is  te behalen. Lukt dat niet, terug naar stap 1.

Stap 3: Maak een gezamenlijke business case voor het project. Hierin staan doelen, voordelen, globale kosten, opbrengsten en risico’s. Is de totale business case positief, maar komt een van de partijen er niet goed vanaf, bedenk dan een herverdeling  van de opbrengsten.  In onderzoek zijn goede tools en games ontwikkeld om een korte tijd tot zo’n business case te komen (vb. de BC4IOP methode wat staat voor Business Cases for Inter Organisational Projects ontwikkeld aan de Universiteit Twente in het promotieonderzoek van Silja Eckartz). Lukt het niet een heldere en gezamenlijke business case op maximaal 5 A4tjes te krijgen, ga dan terug naar stap 1.

Stap 4: Bedenk een integratiearchitectuur. Hoe gaat u processen integreren en informatie uitwisselen? Lukt het met een paar simpele point-2-point koppelingen? Voor de hand ligt het te kijken naar integratieplatformen die te huren zijn in de cloud. Schaalbaar bij succes, maar in het geval dat het toch misloopt ook per maand op te zeggen.

Stap 5: Kies een integratiestandaard. Het is zonde het wiel hier opnieuw uit te vinden. De afgelopen jaren zijn tal van nuttige XML gebaseerde standaarden bedacht die informatie- en procesintegratie eenvoudiger maken. Kies liefst voor een open standaard van deugdelijke kwaliteit (Het promotieonderzoek van Erwin Folmer leverde een inventarisatie van 95 van dit soort standaarden en een beoordeling van kwaliteit van standaarden op, zie semanticstandards.org ). Vindt u geen geschikte standaard? Ontwikkel deze dan zelf in korte tijd in een ‘pressure cooker’. De netwerkpartijen ontwikkelen hierbij in korte tijd een uitwisselingsformaat voor de meest essentiële informatie en processen die moeten worden gedeeld.

Stap 6: Bedenk een besturingsmodel om de samenwerking te laten voortduren ook nadat het initiële enthousiasme wat getemperd is. Wat te doen als er niet tijdig informatie wordt uitgewisseld of informatie van slechte kwaliteit is? Wat doen we als er meerdere bedrijven willen meedoen aan het initiatief? Is er een derde partij nodig? Moet er een stichting of joint venture worden opgericht? Opnieuw is eenvoud leidend. Maar zorg wel dat verantwoordelijkheden duidelijk zijn en de minder positieve scenario’s ook in de overeenkomst worden afgedekt. Leidt deze stap al snel tot eindeloos juridisch geharrewar, ga terug naar stap 1.

Stap 7: Kom tot een goede veranderkundige strategie. Hoe wordt de samenwerking snel en soepel geïmplementeerd? Hoe krijgen we iedereen enthousiast voor de nieuwe meer open manier van werken? Ziet iedereen de voordelen van het concept? Het inzetten van simulaties, prototypen en serious games kan hier zeer behulpzaam zijn. Dit voorkomt lange abstracte discussies. Barrières komen aan het licht. De business case kan worden getoetst. En niet in de laatste plaats, gamen is fun en een mooie start van het nieuwe project. Dat het netwerk moge winnen.

 

Dit artikel verscheen eerder in Logistiek Magazine van februari…

Reageer op dit artikel