nieuws

Michelin gooit supply chain om

Supply chain

De Franse bandenproducent Michelin wil naar een klantgedreven supply chain toe. Het bedrijf gaat zich steeds meer op andere klantsegmenten richten. Dat betekent geen ‘one-size-fits-all-benadering’ meer voor de supply chain van Michelin.

Michelin gooit supply chain om

Michelin kende ondanks de tegenvallende automarkt een positief jaar. Dat blijkt uit de cijfers van 2012 die het Franse bedrijf onlangs bekendmaakte. Zowel de omzet als de winst groeide.

Gunstige grondstofkosten

Michelin wordt uitstekend geleid, concludeerde ABN Amro op basis van de resultaten van 2012 tegenover AutomobielManagement.nl: “De volumes daalden bijvoorbeeld met 6,4 procent in 2012, terwijl de inkomsten met een kwart groeiden door het uitgekiende prijsbeleid en gunstige grondstoffenkosten.”

Vliegtuigen en mijnbouw

Nu de verkoop van personenauto’s terugloopt richt Michelin zich meer op het maken van producten voor andere segmenten zoals banden voor vliegtuigen en de mijnbouw. De verkoop hiervan had in 2012 al een groter aandeel dan het jaar daarvoor. Het is tijd geworden voor de onderneming om de supply chain aan te passen.

Meer service, minder kosten

Michelin wil door het creëren van een op klantniveau gesegmenteerde supply chain, gedifferentieerde serviceniveaus bieden per klantsegment. Op die manier is de klanttevredenheid te vergroten en zijn operationele kosten terug te dringen. Om de nieuwe supply chain te realiseren heeft Europa’s grootste bandenmaker gekozen voor transport- en logistiek managementsoftware van JDA Software.

Transformatieproces

Pascal Zammit, supply chain directeur van Michelin legt uit waarom een ‘one-size-fits-all-benadering’ voor de supply chain niet langer de beste optie is voor hun klanten. “Door ons partnership met JDA creëren we een klantgedreven supply chain die zorgt voor maximale waarde voor onze klanten en stakeholders. De oplossingen en diensten van JDA leveren een cruciale bijdrage aan het transformatieproces bij Michelin om de beste klantenservice in meer dan 170 landen te bieden.”

 

Michelin gaat gebruik maken van JDA Transportion Planner, Transportion Modeler, Transportion Bid Collaboration en Order Promiser. Deze oplossingen worden gecombineerd met het al bestaande gebruik van JDA Demand, Fulfillment, Collaborate, Inventory Policy Optimization, Vendor Managed Replenishment en Master Planning.

Harde klantafspraken en logistiek stroomlijnen

Michelin gaat Order Promiser gebruiken om harde klantafspraken te maken. De andere software moet helpen om het transport- en logistiek management verder te stroomlijnen.

Reageer op dit artikel