nieuws

EVO-leerstoel: boost voor ketensamenwerking

Supply chain

EVO-leerstoel: boost voor ketensamenwerking

EVO en Nyenrode Business Universiteit tekenden 11 januari een overeenkomst ter vestiging van een leerstoel Supply Chain Management (SCM). Wat willen EVO en Nyenrode bereiken met de leerstoel en wat zijn de plannen voor de toekomst? Een toelichting van Jack van der Veen.

Zomaar drie berichten uit het nog jonge jaar 2013:

 

1. Uit de Nationale Supply Chain Monitor blijkt dat er van Ketensamenwerking in Nederland nog niet veel terecht komt.

2. Uit internationaal onderzoek door PwC (de zogenaamde Supply chain survey 2013) komt een soortgelijke conclusie. Twee quotes ter illustratie: “Only 45% of respondents say their companies view the supply chain as a strategic asset, and just 9% say the supply chain is helping them outperform their peers” en ook “Companies that acknowledge supply chain as a strategic asset achieve 70% higher performance.” Als we SCM serieus nemen dan werkt het uitstekend, maar we doen het dus haast niet.

3. De zeer goed ingevoerde Walther Ploos van Amstel schrijft in zijn blog op Logistiek.nl onomwonden dat transporteurs wel willen samenwerken maar dat de verladers niet mee willen doen.

Voeg hieraan toe dat eind vorig jaar uit onderzoek van de Erasmus Universiteit bleek dat de logistieke sector stijf onderaan staat op het gebied van sociale innovatie (een basisvoorwaarde voor SCM), en het beeld is compleet; er wordt wel heel veel gepraat en geschreven over SCM maar de (logistieke) praktijk blijft anno 2013 ver, heel ver, achter.

 

Bedreiging of kans

Is het erg dat ketensamenwerking zo moeilijk van de grond komt? Niet als je denkt dat stilstand betekent dat je niet achteruit gaat en ook niet als je denkt dat de crisis vanzelf wel weer over waait. Maar voor wie verder kijkt dan zijn neus lang is, is het mondjesmaat toepassen van ketensamenwerking weldegelijk een bedreiging; de internationale concurrentie is niet zo lankmoedig. Uit alle (wetenschappelijke) studies blijkt overduidelijk dat ketensamenwerking grote voordelen biedt. Die economische en bedrijfkundige wetmatigheden zijn niet te ontkennen. Je kunt er dus op wachten dat er organisaties zijn die de principes wel toepassen en zo een concurrentievoordeel behalen.

 

Wie liever denkt in kansen dan in bedreigingen kan ook zijn hart ophalen met het toepassen van de principes van ketensamenwerking. Het is namelijk geen simpel trucje en het is geen “one size fits all”; het vraagt om het ontwikkelen van specifieke bedrijfscompetenties, om leiderschap en om een lange adem en veel doorzettingsvermogen. Hierbij geldt “no pain, no gain”. En dus geldt dat als jij die weg aflegt er slechts weinigen zijn die je kunnen volgen; middels ketensamenwerking wordt zo een duurzaam concurrentievoordeel ontwikkeld.

 

Geen roepende in de woestijn

In het nadenken over de voordelen, de principes en de toepassingen van SCM zonder dat deze door organisaties wordt opgepikt voelt een wetenschapper zich al snel een roepende in de woestijn. Gelukkig zijn er dan organisaties die met je meevoelen en meedenken. EVO heeft als (logistieke) belangenbehartiger van 20.000 producten en handelaren de ambitie om dé kennisorganisatie te zijn waar hun leden terecht kunnen met hun logistieke vragen. Nyenrode is als Business Universiteit opgericht voor en door het bedrijfsleven en heeft als missie organisaties te helpen de bedrijfsvoering verbeteren middels onderzoek en onderwijs. Gezien het belang van SCM voor het optimaal functioneren van organisaties, de noodzaak –juist in crisistijd– om (logistieke) processen te verbeteren en klanten (nog) beter te bedienen en gezien en het gat dat er ligt tussen kennis en uitvoering, hebben beide organisaties elkaar gevonden en een contract van (tenminste) vijf jaar afgesloten om een leerstoel op het gebied van SCM in te richten en zo Ketensamenwerking in Nederland een boost te geven.

 

Midden- en kleinbedrijf: motor van SCM-innovatie

Hoewel de leerstoel zich niet daartoe beperkt zal er speciale en gerichte aandacht zijn voor organisaties in het midden- en kleinbedrijf (MKB). Enerzijds zijn dat organisaties die vaak moeite hebben om aan te haken bij de trends in SCM, simpelweg omdat er binnen die organisatie weinig mogelijkheden zijn om echte specialisten in dienst te nemen. Anderzijds zijn dit organisaties waar de veranderingen die voor Ketensamenwerking nodig zijn in principe makkelijker doorgevoerd kunnen worden dan bij de grote bedrijven; ze zijn flexibeler, platter, staan dichter bij hun medewerkers, klanten en toeleveranciers en zijn qua doelstellingen doorgaans wat meer gericht op continuïteit. Het MKB wordt vaak beschouwd als de motor van de economie. De SCM-leerstoel wil er aan bijdragen dat het MKB ook de motor van de SCM-innovatie kan worden.

 

Theorie en praktijk werken samen

Om het gat tussen theorie en praktijk te dichten is het van belang dat er een tweerichtingsverkeer is. Natuurlijk kunnen organisaties veel leren van de ideeën, concepten, modellen en theorieën in SCM. Maar de wetenschap heeft niet de wijsheid in pacht. De leerstoel wil daarom ook een vooral een podium zijn waar wetenschappers en mensen uit de bedrijven elkaar ontmoeten, elkaar inspireren en van elkaar kunnen leren. EVO kan de verbinding naar haar leden leggen. Nyenrode kan de verbinding naar een breed scala aan bedrijfskundige disciplines leggen. Elke organisatie en elke discipline heeft zijn eigen uitdagingen en zijn eigen mogelijkheden, talenten, ideeën, problemen en oplossingen. Uit de samenwerking, met de leerstoel als spin in het web, kunnen bovendien nieuwe ideeën ontstaan waarmee zowel organisatie als de wetenschap verder komen.

 

Leerstoel activiteiten

Wat gaat er dan concreet allemaal gebeuren? Het is nog te vroeg om daar heel precies over te zijn. In ieder geval wordt er gedacht aan het vormen en uitbouwen van netwerken, aan (regionale)  seminars, vraagbaken en databanken, workshops, bedrijfsbezoeken, cursussen, publicaties, ronde tafels, brainstorms, en nog veel meer van dat fraais. Te veel om op te noemen. We hebben er enorm veel zin in!

Reageer op dit artikel