nieuws

E-fulfilment Expo haalt Europese kennis naar Jaarbeurs

Supply chain

E-fulfilment Expo haalt Europese kennis naar Jaarbeurs

Een mooie aanvulling op het aanbod van ICT&Logistiek en Logistica. Dat belooft de E-Fulfilment Expo te worden. Alles op het gebied van e-commerce en e-fulfilment komt gedurende twee dagen geconcentreerd voorbij op deze bijzondere Expo. Naast een uitgebreid exposantenaanbod is er een inhoudelijk programma met een sterk internationaal karakter.

De organisatie van de E-fulfilment Expo heeft de Brit Andrew Starkey, hoofd e-logistics van IMRG, de Britse evenknie van Webwinkel.org, weten te strikken voor een presentatie. In het Verenigd Koninkrijk wordt de grootste omzet uit webverkopen gehaald van heel Europa. In 2011 was dat meer dan 59 miljard euro. “Ze zijn daar wat betreft e-commerce en e-fulfilment een paar stappen verder dan in Nederland. Daar kunnen we veel van leren”, aldus Nando van Essen, van E-sharp en een van de kartrekkers vanuit de organisatie.

 

Hoge foutkosten bij bezorging

Starkey zal ingaan op de conclusies van een belangwekkend onderzoek over trends in thuisbezorging. Hij gaat in op de hoge foutkosten en geeft concrete adviezen aan de Nederlandse e-fulfilment keten om deze kosten sterk terug te brengen. Van Essen: “Zo’n onderzoek hebben we in Nederland tot nu toe nooit gehad. Van de Nederlandse performance op het gebied van ‘delivery failure costs’ zouden we denk ik flink schrikken. Informatie van de UK op het gebied van E-fulfilment is voor de business hier heel interessant aangezien ze daar zeker vijf jaar op ons voorliggen.”

 

In het Britse rapport is een complete analyse gemaakt van de afleveringskosten gerelateerd aan e-commerce aankopen in de UK. De belangrijkste conclusie betreft de inschatting van ‘delivery failure costs’ per jaar. Dit zijn alle kosten die gemaakt moeten worden als een levering de eerste keer niet goed is gegaan. Deze kosten zijn voor de UK  ingeschat op £851 miljoen per jaar.

 

Vlekkeloze last-mile ontbreekt

Starkey over de conclusie van het onderzoek: “Nadat de online koper een product in een webshop heeft gekocht  moet e-fulfilment zorgen voor een vlekkeloze laatste etappe in het verkoopproces. Als er op dat gebied een negatieve ervaring is, dan is dat de ervaring die bij de online koper blijft hangen. Daarom is het zo belangrijk dat e-retailers en logistieke dienstverleners hoge prioriteit geven aan het perfectioneren van dit e-fulfilment proces”.

 

De E-fulfilment Expo, die dit jaar voor het eerst wordt gehouden, is op 14 en 15 november in de Jaarbeurs in Utrecht, tegelijkertijd met ICT&Logistiek en Logistica. De Expo richt zich op de grotere retail-organisaties, producenten en webshops. Maar ook op logistieke dienstverleners en overige organisaties die geïnteresseerd zijn in e-fulfilment.

 

Seminar-theater

In drie theaters vinden circa 40 presentaties op het gebied van e-fulfilment plaats. In het Seminar-theater zullen gedurende een twee dagen 14 keynote sprekers van gerenommeerde retailers uit binnen- en buitenland ingaan op de belangrijkste uitdagingen van E-fulfilment.

 

Het seminarprogramma heeft een sterk internationaal karakter. Het bezoeken van de keynote-presentaties in het seminar-theater is in principe voor alle beursbezoekers gratis. Omdat er grote belangstelling voor deze presentaties wordt verwacht, is het mogelijk om een dag passe-partout voor 95 euro aan te schaffen. Dit om verzekerd te zijn van een plekje. Het passe-partout is te koop bij de aanmelding van de beurs.

 

Fulfilment-theater

Boeiende en vernieuwende klantcases komen in twee Fulfilment-theaters aan bod. Gedurende twee dagen worden er in totaal 32 presentaties gegeven die worden verzorgd door de exposanten. De presentaties gaan over verschillende praktijkcases en oplossingen en geven inzicht in hoe met E-fulfilment uitdagingen kan worden omgegaan. Veel bedrijven presenteren hun specifieke oplossing voor de specifieke E-fulfilment aandachtsgebieden: zelf doen of uitbesteden, mechanisatie in het orderpicking proces, voorraadbeheer in multi-channel situaties, last-mile oplossingen, organisatie van de retourlogistiek, IT en E-fulfilment. Het bijwonen van deze presentaties is gratis. Vooraf aanmelden is wel nodig.

 

VLM Jaarcongres

Het VLM Jaarcongres op 14 november is geïntegreerd in de E-fulfilment Expo en staat volledig in het teken van E-fulfilment. In het plenaire ochtendprogramma wordt gestart met de bespreking van resultaten van een drietal rondetafelsessies die in de periode voorafgaand aan de beurs zijn gehouden. Rond het middaguur vindt de voorverkiezing Logistiek Manager van het Jaar plaats. Er wordt bekend gemaakt welke kandidaten doorgaan naar de finale en het publiek maakt tevens kennis met de kandidaten. In de middag komen cases uit de fashionlogistiek, servicelogistiek en E-Commerce aan bod. Het congres wordt afgesloten met een ‘lagerhuisdebat’ onder leiding van VLM- voorzitter Tom van Woensel.

 

Lees ook:

‘Speuren naar last mile trends’

‘E-fulfilment is een hot topic voor mij’



 

 

Reageer op dit artikel