nieuws

Het nieuwe woord is synchrologistics

Supply chain

Het nieuwe woord is synchrologistics
Synchrologistics - Centric

Vergeet ketenintegratie als begrip. Synchronisatie, dat is de toekomst. Bovendien kom je daar internationaal ook beter mee voor de dag. Vandaar synchromodaal en nu ook synchrologistics. Maar het gaat allemaal om hetzelfde doel: dynamisch afstemmen op basis van transparantie en open communicatie.

"Nee, wij gaan dat woord niet als logo gebruiken en voor onszelf houden. Pak het op en doe er wat mee." Jerry Caous van softwareleverancier Centric had een groep logistiek dienstverleners uitgenodigd om samen wat meer in de toekomst te kijken. Hij vatte de trends en visie van nu samen in een begrip: synchrologistics. Dat had Caous slim afgekeken van synchromodaliteit. De discussie leverde zes mooie tips op.

 

1. Zorg voor vervoersflexibiliteit

Hoogleraar Iris Vis vertelde de meer dan dertig dienstverleners wat synchromodaliteit is, op basis van wat het Topteam Logistiek de sector als opdracht voor 2020 heeft meegegeven: zorg voor vervoersconcepten waarin het mogelijk is om flexibel te switchen van modaliteit. En dat op elk gewenst moment en ongeacht de ladingdrager. "Wat voor een containerlading kan, moet ook kunnen voor een palletlading", meent Vis.

 

2. Leer meer doen met minder

Om het nog wat spannender te maken had Walther Ploos van Amstel al een ‘agenda’ opgesteld voor de periode tot 2040. De uitdaging? 25 procent meer doen met 25 minder mensen en middelen. Dat kan best, maar alleen door samen te werken in synchromodale netwerken. En ook als dienstverleners in staat zijn om goede professionals aan te trekken, zoals planners op HBO-niveau.

 

3. Toon wat meer moed

Mooie theorie, maar wat is de praktijk? Conrad Leegstra van Veenstra Fritom vindt zeker dat het die kant op moet. Maar in de praktijk zijn er wel wat strubbelingen. Vijftien jaar vooruit kijken is best een hele tijd. "We moeten ook de dag van morgen zien door te komen. Nee zeggen past niet zo goed bij ons. Misschien zouden we weer moed moeten tonen en leren om paar jaar verder te kijken."

 

4. Durf keuzes te maken

Begin maar bij het begin, was het voorspelbare advies. Namelijk eerst intern synchroniseren tussen afdelingen. Daar valt nog veel winst te halen. Of ga nog een stap terug, naar de strategie. Kies voor product leadership, voor klantfocus of voor bijvoorbeeld operational excellence. Daar hoort telkens een ander planning- en besturingsmodel bij, vindt Ploos van Amstel. Hoe voeg je waarde toe?

 

5. Ga niet zitten wachten

Maar ga vervolgens dan ook aan de slag, is de oproep van Vis. Zij zegt: "Pak nou de kansen die er zijn met innovatiecontracten en dergelijke. Je kan het niet alleen doen. Want het lijkt wel ver weg, maar voor je op dit niveau komt heb je een lange weg te gaan. Laat onderzoekers de lange termijn verkennen, maar neem zelf deel aan pilots om te ervaren wat hiervoor nodig is."

 

6. Vertrouw op eigen kracht

Maar moet de verlader hier niet vooral het voortouw in nemen? Logistiek dienstverleners zien zich toch geplaatst in een afhankelijke positie met kortlopende contracten. Ploos van Amstel: "Heineken vraagt toch ook niet om een vijfjarig contract als je een thuistap wil? UPC laat je ook niet tekenen voor een langjarige verbintenis. In de logistiek zullen we meer moeten leren vertrouwen op onze eigen kracht, op een geweldige service. Laat maar zien wat je waard bent."

Reageer op dit artikel