nieuws

Klanticipatie’ door vraagmanagement bij Albert.nl

Supply chain

ICT maakt het mogelijk om meer te communiceren met de klant en te focussen op service, het thema van het VLM-najaarscongres. Toch betekent dit niet dat de kosten uit het oog worden verloren. Niels Agatz ontwikkelde een model voor Albert.nl waarbij klanten keuzes hebben in leverdag en dagdeel.

Klanticipatie’ door vraagmanagement bij Albert.nl
Erasmus-promovendus Niels Agatz

Erasmus-promovendus Niels Agatz (foto) ontwikkelde samen met Albert Heijn een structuur waarbij de kosten verschillend zijn per tijdsvenster voor de bezorging van boodschappen door Albert.nl. “In bepaalde gebieden worden niet alle tijdsvensters aangeboden en wordt de vraag geclusterd”, legt Agatz uit.

Model voor tijdvensterbeslissingen

Hij ontwikkelde een model om tijdvensterbeslissingen te ondersteunen. Eerder kostte een bezorging standaard 6,80 euro, nu is er een variatie tussen 4,95 euro en 7,95 euro. Er wordt een korting gegeven op niet populaire momenten.”Tot ieders verrassing bleek het tijdslot van 4,95 euro met aflevering onder lunchtijd heel populair”, aldus Agatz. “Het heeft geresulteerd in 10 tot 25 procent kostenbesparing.” Een betere benutting van de capaciteit van het distributiecentrum, dat volgens Agatz niet veel meer is dan een veredelde winkel, is ook een gevolg van het nieuwe model.

Keuzemogelijkheid is aantrekkelijk

Er is wederom een promovendus aan de slag bij Albert.nl. Er lopen nu tests met verschillende tijdvensterlengtes en gedifferentieerde bezorgprijzen op ordergrootte. Agatz concludeert dat logistieke keuzemogelijkheden aantrekkelijk zijn voor zowel de klant als voor Albert.nl.

Lees ook:

Albert.nl-dc werkt efficiënter dankzij vraagsturing (Nieuws, 28 jan 2009)

Vraagsturing helpt logistieke pieken afvlakken (Archief, 22 mei 2009)

Reageer op dit artikel