nieuws

Omloopsnelheid is meest gebruikte KPI bij voorraadbeheer

Supply chain

Omloopsnelheid is meest gebruikte KPI bij voorraadbeheer
omloopsnelheid meest gebruikte voorraad-KPI

De meest gebruikte prestatie-indicator bij voorraadbeheer is de omloopsnelheid oftewel het aantal keren dat de voorraad per jaar wordt verkocht. De voorraadwaarde en het aantal dagen voorraad, worden minder maar ook vaak gebruikt. Dit hangt af van de sector waarin een bedrijf zit, blijkt uit onderzoek.

Het onderzoek van het Amerikaanse consultancybureau Tompkins Associates heeft zich toegespitst op het voorraadbeheer van eindproducten. Onderzocht is hoe bedrijven omgaan met voorraadbeheer: wie is er verantwoordelijk, wat zijn de KPI’s en welke trends deden zich hierin voor afgelopen jaar.

 

Verschillen per sector 

Welke KPI’s een bedrijf gebruikt hangt af van de sector, blijkt uit het onderzoek. Zo is in de automotive de totale waarde van de voorraad (in dollars, euro’s, etc) de belangrijkste KPI, terwijl in de retail, de hightech en de farmacie meer belang aan omloopsnelheid wordt gehecht. In de voedingsmiddelenindustrie kijken bedrijven naar het aantal dagen voorraden (days of supply).

    

 

Meest gebruikte KPI’s

Een overzicht van de meest gebruikte voorraad-KPI’s:

(percentage = aandeel bedrijven dat aangeeft deze KPI te gebruiken)

 

  • Omloopsnelheid (inventory turns): 84%
  • Voorraadwaarde (inventory balance): 81%
  • Aantal dagen voorraad (days of supply): 75%
  • Leverbetrouwbaarheid (on-time shipment): 67%
  • Percentage orders compleet op tijd (order fill rate): 65%
  • Voorraadbetrouwbaarheid (inventory accuracy): 62%
  • Aantal keren buiten voorraad (out-of-stocks): 48%
  • Percentage SKU’s op voorraad (SKU’s in-stock percentage): 36%
  • Naleveringen (backorders): 35%
  • Incourante voorraad (shrinkage): 35%
  • Bruto marge op geïnvesteerde euro’s (gross margin return on investment): 26%
  • Voorraadkosten (holding costs): 17%
  • Voorraadpercentage waarvoor nog niet is betaald (accounts payable): 10%

 

Wie verantwoordelijk

In het onderzoek werd deelnemers gevraagd wie er binnen hun bedrijf primair verantwoordelijk is voor de voorraadhoogte. Ook hierin blijkt er verschil per sector. In de automotive en de hightech is de inkoopafdeling verantwoordelijk, terwijl in de retail dit juist verkoop en marketing zijn. In de voedingsmiddelenindustrie ligt de primaire verantwoordelijkheid bij productie.

 

Betere planningstools

Veel bedrijven geven aan hun voorraad afgelopen jaren flink te hebben verlaagd. Als oorzaak wordt de terugval in de vraag genoemd, maar ook meer aandacht van het management en de beschikbaarheid van betere planningstools voor voorraadbeheer.

 

Een Powerpoint van de onderzoeksresultaten is gratis te downloaden op de website van Tompkins Associates.

Reageer op dit artikel