nieuws

Dinalog brengt eerste vijf projecten naar buiten

Supply chain

Dinalog brengt eerste vijf projecten naar buiten
Dinalog Wim Bens

Het logistiek topinstituut Dinalog in Breda maakt vandaag de eerste vijf R&D projecten bekend, die zijn overgebleven uit de 21 voorstellen die eerder dit jaar zijn ingediend. Het gaat om vijf consortia van bedrijven en instellingen, die gezamenlijk 9,4 miljoen euro steken in logistieke innovatie. Dinalog betaalt hiervan 4,5 miljoen euro.

De resultaten van de projecten komen op termijn beschikbaar voor de totale branche. De thema’s variëren van afleveren van internetaankopen, tot financieringsmodellen in de supply chain en van snelle afhandeling in mainports tot gezamenlijke servicelogistieke concepten en het bundelen van informatiestromen voor achterlandverbindingen. Bij ieder project zijn kennisinstellingen betrokken, evenals MKB-ondernemingen. Aan die voorwaarden moet elk project voldoen. Een commissie van internationale wetenschappers, onder leiding van de vorige week overleden prof. Jo van Nunen (Erasmus Universiteit), heeft zijn fiat gegeven aan de 5 projecten.

 

‘Bijeenbrengen partijen is gelukt’

Dinalog directeur Wim Bens zegt dat de projecten maximaal voldoen aan de vooraf gestelde eisen. "De commissie heeft unaniem de projecten als excellent beoordeeld. Niet alleen inhoudelijk, maar ook vanwege de breedte van de consortia. Het bijeenbrengen van verschillende partijen voor logistieke innovatie is gelukt. Dat is onze opdracht. In de projecten zit ook de zekerheid dat de kennis wordt uitgedragen."

 

Nieuwe tender begint in juli

Vanaf 1 juli gaat een nieuwe tender van start. Dan kunnen nieuwe projectvoorstellen worden ingediend. Enkele daarvan zullen aangepaste voorstellen zijn uit de serie overgebleven 16 projecten, die het in de eerste ronde niet hebben gehaald. Bens zegt voor de tweede call opnieuw een bedrag van ongeveer 4,5 miljoen euro beschikbaar te hebben. In november komt dan weer groen licht voor een handvol projecten, zodat eind dit jaar circa tien R&D projecten van start zijn gegaan.

In totaal heeft Dinalog voor vier jaar 25 miljoen euro te verdelen. In dit budget is ook geld beschikbaar voor demonstratieprojecten en voor kennisverspreiding via het onderwijs. Voor deze projecten gaat half juli een tender lopen.

 

De vijf projecten in vogelvlucht:

 

1.4C4More project – projectleider prof. dr. Ton de Kok TU Eindhoven – met Bakker Logistics, Cordys, ING, Kuehne+Nagel, Nabuurs, Unilever Benelux, Erasmus, Universiteit Twente, Vrije Universiteit en TU Eindhoven. Op dit moment doen twee MKB bedrijven mee in het consortium : Itude en Control Pay.

Doel: meer efficiency bij productie, transport en opslag door vermindering van grondstofgebruik en lagere emissies. Daarnaast moeten nieuwe financieringsstructuren een flinke kostenreductie opleveren. Het consortium verwacht een kostenreductie van 10 procent op korte termijn een vermindering van emissies van 25 procent bij het transport.

 

2. Orderfulfillment coordination for internet sales – projectleider is dr. Kees Jan Roodbergen (Erasmus) –   met Neckermann.com, mYuice, Centraal Boekhuis, Scanyours.com, SIOB en VOB (bibliotheken) en de universiteiten: Vrije Universiteit, Erasmus, Universiteit van Amsterdam.

Doel: vanwege internetaankopen moeten kleine hoeveelheden worden getransporteerd naar heel veel adressen, waar vaak niemand thuis is. Het project wil nieuwe structuren voor distributienetwerken ontwikkelen, door modellen en oplossingen aan te bieden voor het samenvoegen van de supply chains van verschillende internetbedrijven (cross chain) en door nieuwe concepten van ‘thuisbezorgen’ te bedenken en te testen.

 

3. ProSeLo (Proactive Service Logistics) – projectleider is prof. Geert-Jan van Houtum (TU Eindhoven) – met ASML, Ceva Logistics, DAF Trucks, Fokker Services, Gordian Logistics Experts, IBM, Océ Technologies, Marel Stork Poultry Processing, Thales en Vanderlande Industries. Verder het SLF (Service Logistics Forum) en de universiteiten: TU Eindhoven, Erasmus en Universiteit Twente.

Doel: in de praktijk blijkt het onderhoud van kapitaalgoederen vaak minstens net zo duur te zijn als de aanschaf ervan. Steeds meer bedrijven willen samen met de aanschaf van zo’n apparaat ook het onderhoud en bijbehorende zaken meteen geregeld hebben. Door het delen van spare parts, meer hergebruik en nieuwe voorspelmethoden moeten zogenaamde Service Control Towers significant beter kunnen functioneren.

 

4. Extended Single Window (Information Gateway to Europe) – projectleider is Gerwin Zomer (TNO)  – met ACN, Arrow, Cargonaut, Dohler, EVO, Flora Holland, Frugi Venta, Havenbedijven van Amsterdam en Rotterdam, Mattel, NV Regio Venlo, Océ, Portbase en Schiphol NV. Verder: TU Delft, Universiteit Tilburg, Fontys en HNTV.

Doel: snel en betrouwbaar afhandelen van internationale goederenstromen door op een inventieve manier douaneprocedures, belastingen en kwalificatie-eisen bij import, export en doorvoer te hanteren. Het belangrijkste middel daarvoor is hergebruik van informatie. Alle informatie, ook wijzigingen tijdens het transport, moet altijd beschikbaar zijn en controleerbaar voor overheidsinstanties. Dit principe vereist nieuwe standaarden op het gebied van beveiliging en internationale afspraken.

 

5. Ultimate (Efficient Multimodal Hinterland Networks) – projectleider is dr. Albert Veenstra (Erasmus) – met ECT Participations, Havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam, Modality Software Solutions, NV Regio Venlo, Portbase, Keyrail, Brabant Intermodal, Erasmus en TU Eindhoven.

Doel: verminderen van overlast door congestie in havens en op het wegennet. Daarnaast stimuleren van multimodale knooppunten en vergroten van de mogelijkheden voor warehousing en value added activities. De innovatie is het principe van extended sea terminal gates., dat uitgaat van het koppelen van informatiestromen, het minimaliseren van administratieve procedures in havens en verregaande samenwerking tussen de verschillende partijen.

Reageer op dit artikel