nieuws

Gerolsteiner verbetert productieplanning en vraagvoorspelling

Supply chain

Gerolsteiner verbetert productieplanning en vraagvoorspelling
Ulrich Rust

Mineraalwaterfabrikant Gerolsteiner heeft haar productieplanning geoptimaliseerd door nieuwe software van het Duitse Axxom. Door de maandplanning te vervangen voor een weekplanning is Duitsland’s grootse bronwatermerk flexibeler geworden en beter in staat om op verkoopfluctuaties in te springen.

De fluctuerende vraag is een grote uitdaging voor de productie- en logistieke planning van Gerolsteiner. Er is veel onduidelijk over de allocatie van producten en mensen. De balans tussen het voorraadniveau, de kosten en het service niveau is een permanente uitdaging. .

"Voor Gerolsteiner is het planningsproces een essentieel element in termen van onze efficiency", zegt Ulrich Rust, managing director Technology bij Gerolsteiner. „Het is erg complex geworden, vooral door de ontwikkelingen op het gebied van non-alcoholische dranken. Toen ik hier vorig jaar kwam, werd mij snel duidelijk dat Gerolsteiner een tool nodig had om de elementen te synchroniseren zoals product diversiteit, botteling capaciteit, voorraadruimte, human resources en de de seizoensinvloed."

 

Planning met MS Acces te bewerkelijk

Voorheen was het maken van de maandelijkse calculatie van de benodigde hoeveelheden erg  bewerkelijk. "We calculeerden onze jaarlijkse productieplan op maandbasis met behulp van MS Access. Deze methode stelde ons niet in staat om snel op verkoopfluctuaties te reageren," zegt Helene Maselter van Gerolsteiner productie divisie. Axxom onderzocht de case en simuleerde verschillende productie scenario’s. De planning bleek veel kosteneffectiever te kunnen, waardoor besloten is voor een nieuwe planningsoplossing van Axxom.

 

Dorst moeilijk te voorspellen

Door het uitbreiden van het mineraalwaterassortiment is Gerolsteiner de afgelopen drie jaren veranderd van een specialist in mineraal water naar een onderneming wat 150 verschillende frisdranken en flesformaten produceert. De 800 werknemers van de fabriek in het gelijknamige plaatsje in de Eifel in Duitsland, genereert een omzet van 202 miljoen euro. Jaarlijks wordt er meer dan 6,8 miljoen hectoliter bronwater en frisdranken verkocht.

De mate van dorst van de consumenten is moeilijk te voorspellen. Maar in de zomer wordt nog altijd het meest verkocht, afhankelijk van het weer. De verkooppiek is niet goed te voorspellen, de ene keer ligt deze in mei dan weer in juni, juli of augustus.

 

Meer weten over planningssoftware, raadpleeg ons dossier

Alles over voorraadbeheer en vraagvoorspelling

Reageer op dit artikel