nieuws

NDD: ‘Globalisering biedt bovenal kansen

Supply chain

NDD: ‘Globalisering biedt bovenal kansen
NDD

Er is nog altijd potentie voor assemblage en productie in Nederland. Dat zei Jos Vermunt (NDL) tijdens de Nationale Distributiedag gisteren in Venlo, naar aanleiding van de perikelen rond NedCar in Born. “Het gaat niet alleen om de arbeidskosten, maar om de totale ketenkosten. Aanvoerkosten van onderdelen en distributiekosten zijn er juist relatief laag.”

Volgens Vermunt bewijzen Scania in Zwolle en DAF in Eindhoven nog elke dag dat productie en assemblage in Nederland mogelijk is. Wel gaf hij aan dat het bij de totale ketenkosten moet gaan om auto’s met een relatief hoge waardedichtheid en hoge gevoelswaarde. “Voor merken met een hoge kostengevoeligheid zijn lage arbeidskosten relatief belangrijker. Daarom ook staat de fabriek voor Fiat Panda’s in Polen.” De BMW-fabriek in Duitsland heeft dan wel hoge loonkosten, maar gemiddelde aanvoerkosten (bijvoorbeeld vanuit China) en lage distributiekosten (via de aanwezige infrastructuur).

 

‘Dozen schuiven’

Thema van de NDD was ‘Wereldstromen: wereldkansen’ waarbij werd ingegaan op de globalisering van markten, productie en logistiek en wat dit voor bedreigingen en uitdagingen biedt aan de Nederlandse economie. NDL-directeur Dirk ’t Hooft wees op het belang van wederuitvoer. “Wederuitvoer, het ‘dozen schuiven’ maakt drie procent van het bruto nationaal product uit. Hoewel de economische groei in Nederland vorig jaar één procent bedroeg, was de groei van de wederuitvoer twaalf procent en de marge tien procent.”

 

Spoor nog te mager

Omdat volume op zichzelf ook weer een aantrekkende werking heeft, waarbij grotere schepen weer voor lagere kosten zorgen, pleit hij er dan ook voor dat de Tweede Maasvlakte er snel komt. Voor sterke achterlandverbindingen zet NDL in op multimodaliteit. ’t Hooft: “Houd capaciteit op de achterlandverbindingen, want vijftig procent van wat in de haven van Rotterdam binnenkomt, wordt multimodaal afgevoerd. Binnenvaart draait al goed, maar het gebruik van spoorvervoer is nog te mager in Nederland.”

 

Eerste dc’s in Oost-Europa

Philip Smits van The Greenery gaf aan dat door kortere doorlooptijden, frequentere leveringen en onzekerheden in vraag en aanbod, het belang van een snel flexibel logistiek netwerk voor groenten en fruit onomstreden is. “Wij, als regisseur van de stromen, willen van een flexibel netwerk toe naar een efficiënt netwerk.  En als de lokale productie in Oost-Europa belangrijker wordt, gaan wij mee. Ik verwacht dan ook dat wij binnen vijf jaar de eerste dc’s in Oost-Europa gaan openen.”

 

Sluiting vijf dc’s

Volgens Egil Møller Nielsen van Lego in Billund moet de logistieke structuur tegen het licht gehouden worden. Redenen hiervoor zijn de frequentere en kleinere orders, toegenomen value added services en toegenomen IT (Edifact en klaarstomen voor RFID). “Als gekeken wordt naar het economisch zwaartepunt van Europa kwam de regio Hannover/Münster als beste uit de bus. Vervolgens keken we naar de lead times richting klant en daar scoorde West-Tsjechië het best.” Vanwege de nabijheid tot het economisch zwaartepunt, lage arbeidskosten en inflatiecijfers en relatief hoge politieke stabiliteit koos Lego uiteindelijk voor de sluiting van vijf dc’s en belevering van heel Europa vanuit één dc in Praag.

 

Logistieke regie

Volgens NDL biedt de toenemende globalisering Nederland vooral kansen, alleen al vanwege de aanwezige infrastructuur. Zelfs als stromen richting Centraal- en Oost-Europa gaan, kan Nederland de logistieke regierol oppakken. Ook kan Nederland samenwerken met Europese hotspots en mondiale mainports om zo een netwerk te creëren. Het gaat daarbij niet alleen om het uitwisselen van vrachten maar ook van kennis en expertise.

 

Meer over de NDD in Logistiek nummer 10, die 9 juni is verschenen

Reageer op dit artikel