blog

Brexit – ondanks onduidelijkheid nu al aan de slag met voorbereidingen

Supply chain 1176

Brexit – ondanks onduidelijkheid nu al aan de slag met voorbereidingen

De productie van auto’s in het Verenigd Koninkrijk in 2017 terug. Dat was voor het eerst sinds de cisis van 2008/2009. Een van de redenen: angst voor de gevolgen van de Brexit. De auto-industrie is een schoolvoorbeeld van een productiesector die sterk leunt op een internationale supply chain en dus baat heeft bij zo weinig mogelijk obstakels als het gaat om het vervoeren van onderdelen tussen landen.

Een belangrijke uitdaging voor organisaties met een complexe, internationaal georiënteerde supply chain is de onzekerheid over de aard van de Brexit. Wordt het een harde of zachte uittreding en zal er een transitieperiode komen, zodat bedrijven zich kunnen voorbereiden? Als we kijken naar aantallen, zal de Brexit een enorme impact hebben op de logistieke processen, of die Brexit nu zacht of hard is.

Sterke stijging van aangiften verwacht

Het Verenigd Koninkrijk verwacht een stijging van aangiften van 55 miljoen per jaar nu naar 200 miljoen na de Brexit. De Nederlandse douane verwacht dat het aantal importaangiften jaarlijks met 732.000 gaat toenemen. Dat is onder meer de reden dat de Nederlandse douane nu al op zoek is naar duizend nieuwe medewerkers. Ook België kijkt vooruit en verwacht een stijging van veertien procent in importaangiften en 47 procent in exportaangiften.

 

Lees ook
Verladers vrezen douane rompslomp na brexit

 

Het Zweeds-Noorse douanemodel

Een mogelijk alternatief – dat zeker voordelig is voor alle roll-on roll-off transport dat het meest door de Brexit zal worden getroffen – is het Zweeds-Noorse douanemodel. Het is nog in ontwikkeling en nog niet perfect, maar het voorziet in een manier om alle basiscomponenten van de standaarden van de WTO te hanteren. Het is ook volledig uitwisselbaar met de World Trade Organization Trade Facilitation Agreement. Het model reguleert het creëren van een controlezone op 15 kilometer van beide grenzen, waar douane-inspecties kunnen plaatsvinden. Dat kan door de douanemedewerkers van beide landen op basis van de eigen douaneregels. Goederen waarvoor een aangifte nodig is, moeten langs deze zone getransporteerd worden en de douaneorganisaties van beide landen delen actief informatie.

 

Zie ook
Brexit en personeelstekort belemmeren groei transportsector

 

De uitdaging voor het Verenigd Koninkrijk en de landen waarmee het een douanecontrole zou kunnen delen (behalve Ierland), is dat de taalhistorie en de samenwerking ontbreken, zoals Zweden en Noorwegen die kennen. Ook is een juridisch raamwerk nodig, waarmee alle EU-landen akkoord zijn. We zien nu al hoe lastig dat is met de implementatie van systemen als SASP of de toekomstige Centralised Clearance.

 

Voorbereiden
In de tussentijd is het zaak van hope for the best and prepare for the worst. Daarbij is het raadzaam om als bedrijf nu al de volgende vragen te beantwoorden.·         Welke nieuwe data moet u vastleggen, vooral als u nu hoofdzakelijk binnen de EU handelt?

·         Wat hebt u nodig om tariefcodes en tarieven te bepalen?

·         Zijn uw supply chain-systemen in staat om data te zenden en te ontvangen vanuit het Verenigd Koninkrijk?

·         Hebt u al partners of entiteiten binnen het Verenigd Koninkrijk en continentaal Europa, waar u voldoende voorraad voor de productie kunt aanhouden?

·         Bent u of zijn uw entiteiten al aangemerkt als Authorised Economic Operators (AEO’s)?

·         Bent u in staat om goederen van roll-on roll-off locaties verderaf van een grens, in het binnenland, in te klaren?

·         Hebt u voldoende budget om systeemveranderingen door te voeren of extra middelen in te zetten?

 

Er is op het punt van voorbereiden op de Brexit geen goede of slechte aanpak. Maar nu al uw supply chain gedetailleerd onderzoeken en procedures vereenvoudigen, kan helpen. Dat geldt voor elk bedrijf dat goederen voor de markt in het Verenigd Koninkrijk produceert. U nú al actief voorbereiden en eventuele noodzakelijke veranderingen doorvoeren, scheelt u later tijd en geld.

 

Auteur: Martin Meacock, Director Product Management Customs bij Descartes,

Reageer op dit artikel