blog

ERP: Met uitsterven bedreigd of opnieuw uitgevonden?

Supply chain 1976

De veranderende rol van ERP-oplossingen is onderwerp van discussie binnen veel organisaties. Zij proberen te voorspellen of ERP zal overleven, of dat het ten prooi valt aan de digitale transformatie. Dit is geen eenvoudige vraag, maar wel een die fabrikanten zich moeten stellen, willen ze voorbereid de volgende golf van technologische innovatie tegemoet gaan.

ERP: Met uitsterven bedreigd of opnieuw uitgevonden?

Snelle verandering heeft fabrikanten de afgelopen tien jaar danig onder druk gezet. Nu moeten fabrikanten meer dan ooit waakzaam zijn, zich voorbereiden op transformatiegolven, actief nieuwe IT-technologieën evalueren en ernaar streven concurrenten te overtreffen. De verscheidenheid aan nieuwe technologieën is immens: van configuratietools, mobiliteit en sociale samenwerking, tot 3D-printen en Internet of Things (IoT). ERP-systemen behoren tot de mix van oplossingen die concurreren om IT-budget.

Centrale vraag

Fabrikanten moeten de veranderende rol van ERP-systemen begrijpen om de juiste beslissingen te kunnen nemen en strategisch te investeren in de vervanging, upgrade of uitbreiding van hun core business systemen. Sceptici denken dat het beter is om te investeren in gespecialiseerde applicaties en in tools die de productiviteit verhogen. Anderen geven prioriteit aan IT-beveiliging en hardware als het gaat om investeringen. De keuze komt vaak neer op een centrale vraag: zijn de traditionele ERP-oplossingen robuust, agile en dynamisch genoeg om de complexiteit van een wereldwijde, digitale economie aan te kunnen?

Modern of verouderd

Om de vraag te beantwoorden of ERP-technologie het hoofd kan bieden aan uitdagingen van de nieuwe manier van produceren, moeten we eerst de moderne ERP-oplossing definiëren, en in kaart brengen hoe deze verschilt van de traditionele ERP-systemen uit het verleden. De grote verschillen zullen verklaren waarom het over één kam scheren van ERP-oplossingen onverstandig is. Een moderne oplossing, ontworpen voor vooruitgang en die ingezet wordt in de cloud, is heel anders dan de eenzijdige one-size-fits-all oplossing die fabrikanten in de jaren ‘90 implementeerden.

Veranderende prestatie-eisen

De evolutie van ERP-oplossingen is niet rechtlijnig. Toen de term werd bedacht in de jaren ‘80, waren de oplossingen vooral zakelijke platformen die cash flow beheerden en organisaties hielpen bij het bijhouden van kosten en activa. Real-time toegang tot een centraal overzicht van de financiële toestand van een bedrijf kan nu basaal klinken, destijds was het een belangrijke vooruitgang voor organisaties die voorheen vertrouwden op spreadsheets en grootboeken, terwijl elke afdeling zijn eigen set van rapportages erop na hield. De oudere generatie fabrikanten kijkt misschien met een vleugje nostalgie terug op deze dagen, maar de fabrikanten die nog steeds draaien op deze verouderde systemen zien een moeilijke tijd tegemoet met de veranderende prestatie-eisen.

Integratie als uitdaging

In de vroege jaren van de twintigste eeuw begonnen de logge ERP’s met hun eigen code sets en rigide architectuur, plaats te maken voor oplossingen die gecreëerd werden om een overvloed aan gespecialiseerde functies te beheren, van warehouse management tot fabriekslogistiek en verkoopaccounts. Integratie vormde de uitdaging. Aanpassingen waren verleidelijk, maar moeilijk te beheren. Deze oplossingen, worden helaas ook beschouwd als ‘over de datum’ en moeten worden geüpgraded.

ERP opnieuw uitgevonden

Met de huidige ERP-oplossingen wordt het concept van ERP opnieuw uitgevonden. Zij gaan een stap verder op vele vlakken, en bieden flexibiliteit, integratiemogelijkheden voor tools, functionaliteiten die zijn afgestemd op specifieke branches, plus een intuïtieve functionaliteit die de noodzaak wegneemt om telkens bij de IT-afdeling aan te moeten kloppen voor specialistische hulp. Sommige ERP-oplossingen zijn geschreven in een open source architectuur wat het makkelijker dan ooit maakt om tools van derden te integreren en de functies aan te passen wanneer er nieuwe oplossingen en toepassingen beschikbaar komen. De ERP is elastisch en kan meegroeien, waar en wanneer dat nodig is. Dit type ERP is zeker uitgerust om de uitdagingen van digitale productie aan te kunnen.

Eisen digitale productie

  1. Nu fabrikanten de balans opmaken van hun huidige infrastructuur en hun digitale strategieën beginnen uit te rollen, is het zinvol om een audit van de huidige ERP-mogelijkheden uit te voeren. Dit helpt bij het vaststellen of de legacy ERP ‘modern genoeg’ is, of ernstig gebreken vertoont op belangrijke punten, wat in de nabije toekomst rampzalig kan zijn. Hier zijn een aantal specifieke onderdelen die waarschijnlijk essentieel zijn voor fabrikanten in 2020:
    • Omvangrijke gegevensopslag. Opslag wordt van kritische waarde nu fabrikanten hun Internet of Things-strategieën uitrollen en toepassingen beginnen te formuleren voor het verzamelen van enorme hoeveelheden gestructureerde en ongestructureerde data. De schaalbaarheid van de cloud zal voor de meeste bedrijven van essentieel belang zijn.
    • Cloud deployment. De cloud biedt vele voordelen voor digitale fabrikanten, zoals het abonnementsmodel. Geen eenmalige investeringen meer, maar een voorspelbare, beheersbare maandelijkse vergoeding.
    • Data science. IoT-strategieën, een onderdeel van digitaal produceren, vragen om geavanceerde Business Intelligence, big data- en data science om de enorme hoeveelheden gegevens die verzameld worden door sensoren om te zetten in betekenisvolle inzichten. Wetenschap biedt de geavanceerde algoritmen die machine learning, voorspellende analyses en geautomatiseerde reacties op vooraf geformuleerde trigger events toestaan.
    • Talent behouden. Het werven en behouden van goedgeschoolde medewerkers is een grotere uitdaging – en van groter belang – dan ooit tevoren. Fabrikanten moeten in het hr-proces geavanceerde oplossingen inzetten.
    • Global supply netwerk. Relaties met supply chain partners zijn van cruciaal belang. Niet alleen moeten de middelen en leveringen worden gevolgd met een real-time nauwkeurigheid, fabrikanten moeten zich ook kunnen wenden tot geavanceerde SCM-oplossingen om te helpen bij het voorspellen en plannen van capaciteit en voorraadniveaus.
    • Klantbinding. De klanten van vandaag zijn zeer veeleisend – zowel in de consumenten-, als in business-to-business-markt. Klanten verwachten snelheid, kwaliteit en sterk gepersonaliseerde producten. Met de juiste tools om klanttevredenheid en -binding te beheren, kunnen fabrikanten interactie met de klant omzetten in een onderscheidende factor, loyaliteit opbouwen en hun omzet verhogen.
    • Product lifecycle management. Fabrikanten moeten innovatie versnellen en de levenscyclus van een product beheren om beter te voldoen aan de verwachtingen van de klanten. Geavanceerde PLM-oplossingen helpen bij het beheren van het proces en bieden toegevoegde waarde.
    • Asset onderhoud. De fabriek van de toekomst moet draaien zonder onverwachte vertragingen en uitval. Enterprise asset management is cruciaal om apparatuur soepel te laten functioneren en met een hoog rendement. Preventief onderhoud kan de levensduur van apparatuur verlengen, waardoor de fabrikant meer waarde uit zijn activa haalt.

Moderne ERP-oplossingen zullen slagen

Fabrikanten moeten dit beschouwen als hun checklist van must-have functies om klaar te zijn voor de uitdagingen van de toekomst. Naarmate meer en meer fabrikanten digitale productiestrategieën invoeren, zal het competitieve landschap alleen maar meer stress opleveren. Fabrikanten moeten hun ERP-oplossingen inzetten om de prestaties te maximaliseren. Hierbij zal niet zomaar elk ERP volstaan. Fabrikanten die verouderde systemen koesteren en proberen bij te blijven met achterhaalde ERP-functionaliteit zullen waarschijnlijk ten prooi vallen aan de felle concurrentie. Alleen moderne ERP-oplossingen – met het volledige scala van opnieuw uitgevonden, geavanceerde functies en flexibele architectuur zullen slagen voor de test van de digitale productie. Is uw ERP-systeem modern of achterhaald?

Auteur: Theo Koster, account director bij Infor

Reageer op dit artikel