blog

Stoom je Supply Chain klaar voor 2020

Supply chain 2779

Stoom je Supply Chain klaar voor 2020

Het jaar 2020 is het gesprek van de dag in veel boardrooms. Wat wordt de strategie voor 2020? Hoe ziet onze supply chain er dan uit? Het management ziet de concurrentie veranderen en wil innoveren en tegelijkertijd op slimme manieren in de kosten snijden. Jeroen van den Berg schetst hoe je je supply chain klaarstoomt voor 2020.

Concurrentie komt tegenwoordig uit andere hoeken. Nieuwe online aanbieders en buitenlandse partijen, Alibaba en Amazon voorop, begeven zich op bestaande markten. Retailers openen webshops en gaan voor omnichannel. Producenten slaan schakels in de keten over om consumenten rechtstreeks te bedienen. Allemaal ontwikkelingen die de B2C markt op z’n kop zetten. De B2B markt loopt wellicht nog wat achter, maar ook daar is de opmars van e-business niet meer te stuiten.

Jonge tak van sport

E-fulfilment, de logistiek achter e-commerce, is echter een relatief jonge tak van sport. Bedrijven worstelen met grote aantallen kleine orders die snel en betrouwbaar afgeleverd moeten worden, telkens wisselende assortimenten en een aanzienlijke long tail. Pieken in de vraag zijn extremer, denk aan sinterklaas of kerst. Allemaal uitdagingen waar de traditionele logistiek geen pasklaar antwoord op heeft.

Ondernemingen zijn zoekende

Echte rolmodellen in e-fulfilment bestaan er bovendien nauwelijks. Amazon is een van de weinige trendsetters met een duidelijke logistieke strategie. De meeste ondernemingen zijn nog druk zoekende. Voortborduren op de oude weg lijkt kansloos. Er is een nieuwe aanpak nodig om te voorkomen dat de supply chain verstopt raakt. Maar hoe?

Think big, start small, scale fast

Bedrijven die goed begrijpen hoe de digitale wereld werkt, denk aan Uber, Airbnb en Alibaba, hanteren de stelregel: Think big, start small, scale fast. Ze zijn in staat om vernieuwende ideeën met moderne technologie snel op te schalen om vervolgens met superieure proposities hele markten op hun kop te zetten. Wil je ook mee in de nieuwe wereld? Dan adviseer ik om je strategie voor 2020 op deze drie principes te baseren. Dat geldt overigens niet alleen voor ambitieuze internet startups, maar ook voor gevestigde ondernemingen.

Start Small fail fast

In de hedendaagse economie is het veel pionieren. Het is vooraf niet duidelijk welke ideeën wel/niet aanslaan. Dus klein beginnen lijkt verstandig. Als een probeersel succesvol is, dan doorpakken of anders snel bijsturen. Fail fast luidt het stoere mantra van Silicon Valley. Wees niet bang om te falen, want van je fouten kun je leren. Daar zit natuurlijk wat in.

Wendbaarheid

Ik zie dat dit besef bij steeds meer bedrijven doordringt. In plaats van grootschalige business process redesigns, kiest men voor frequente korte projecten. Dat vraagt om agility, wendbaarheid, het vermogen om snel te kunnen inspelen op veranderingen in de markt. Menig bedrijf heeft daar echter moeite mee. Verandering stuit er op weerstand. Mensen doen de projecten tussen de lopende werkzaamheden door, waardoor ze hopeloos uitlopen. Er is cultuurverandering nodig. Iedereen moet het belang van de projecten snappen en defun ervan inzien. Bovendien moet men leren om slagvaardig projecten uit te rollen. Descrum-methode, overgewaaid uit de softwareontwikkeling, is een absolute aanrader. Scrum is erop gericht om in korte sprints tastbare resultaten op te leveren.

Think big

Hoewel bedrijven het principe start small goed oppikken, blijft het principe think big veelal onderbelicht. Waar wil je naartoe met jouw bedrijf en je supply chain? De projecten lijken lukraak gekozen. Een hoger doel ontbreekt. Om een toekomstbestendige supply chain te bouwen, moet je een stip aan de horizon plaatsen. Dit vraagt om strategische keuzes over customer service, groei en supply chain strategie.

Klant centraal

Hoe zet je jouw stip aan de horizon? Om te beginnen, stel de klant centraal. Zelfs als dit kannibaliseert op je huidige business. Think big! Amazon stelde haar verkoopkanaal open voor derden, ondanks dat dit concurreerde met de eigen omzet. Het gaf klanten echter meer keus en dat was het uitgangspunt van Amazon. Bovendien bleek het een lucratief nieuw businessmodel te zijn. Inmiddels komt ongeveer de helft van de verkopen op Amazon van derden.

Obstakels wegnemen

De beste groeistrategie is klanten te geven wat ze willen en obstakels weg te nemen. Zorg dus dat je een interessant assortiment kunt leveren tegen aantrekkelijke prijzen en bied gemak en beleving. Bedenk hoe je de klant beter van dienst kunt zijn:

  • Kun je het assortiment uitbreiden en de voorraadbeschikbaarheid verhogen, zodat je nooit meer nee hoeft te verkopen?
  • Kun je sneller leveren (Wehkamp mechaniseerde het nieuwe fulfilment center voor same-day delivery), op het juiste moment (Technische Unie levert ’s-morgens vroeg op de bouwplaats) of op de juiste plaats (TNT levert in kofferbak van monteurs)?
  • Kun je extra diensten aanbieden bij producten, betere informatievoorziening of eenvoudiger bestelmethoden (agro-groothandel Kramp biedt klanten een bestel-app met scanner)?

Prijsvechters kunnen wellicht een andere route volgen en met een soberder customer service juist flink in de kosten snijden.

Groei

De nieuwe plannen bieden kansen om te groeien. Waar ga je die groei vinden?

  • Welke nieuwe verkoopkanalen kun je aanboren? Denk aan eigen webshops, mobiele apps, verkoop via online portals als Amazon of Alibaba of via online handelsplatformen als Ariba of Covisint.
  • Welke nieuwe klanten kun je bereiken? Denk aan andere klantgroepen in je huidige markt (niet alleen grote klanten, maar ook kleine klanten), cross-border het buitenland veroveren (Hema is hip in Spanje) of schakels in de keten overslaan en rechtstreeks eindklanten bedienen.
  • Welke nieuwe producten kun je aan je assortiment toevoegen? Denk aan de long tail van je kernassortiment, meer varianten, nieuwe assortimentsgroepen, branchevreemde producten of diensten behorend bij de producten.

Maak vervolgens een inschatting van de omzet- en assortimentsgroei tot 2020, met verdeling naar assortiments- en klantgroepen (product-marktcombinaties). Dit zijn essentiële kentallen om de plannen van logistiek en commercie op één lijn te krijgen. Maak deze inschatting dan ook gezamenlijk. Natuurlijk is het lastig, maar een redelijke bandbreedte moet toch lukken.

Supply chain strategie

Nadat je hebt besloten wat je wilt bereiken in customer service en groei, is het de vraag hoe je het gaat afhandelen. Wat wordt jouw supply chain strategie?

  • Welke voorraden kun je ontsluiten? Voorraad ligt doorgaans centraal en lokaal, maar er zijn meer voorraden in de keten beschikbaar, bijvoorbeeld op verkooppunten (ship-from-store) in andere regio’s (Kramp heeft een transportnetwerk dat dagelijks voorraden tussen negen Europese DC’s uitwisselt) of bij leveranciers (drop-ship/cross-dock). Op deze manier kun je een breder assortiment en een hogere voorraadbeschikbaarheid realiseren.
  • Hoe ga je het transport organiseren? Je kunt alles zelf transporteren of het transport uitbesteden, maar er zijn ook mengvormen. CB Logistics verzorgt van oudsher de distributie in Nederland en Vlaanderen met eigen wagens. In het afgelopen jaar heeft de logistiek dienstverlener externe vervoerders aangesloten op haar netwerk. Dagelijks berekent CB welke stops het best door eigen wagens of door wagens van derden gedaan kunnen worden. Verder kun je overwegen om ook anderen in jouw netwerk te laten meeliften. Zo hebben CB Logistics en Audax, beide actief in mediadistributie, hun netwerken in elkaar geschoven.
  • Hoe wil je de warehousing organiseren? E-fulfilment is doorgaans lastig te combineren met traditionele warehousing. Dus hoeveel warehouses heb je nodig? Leg je voorraden centraal of verspreid over meerdere punten? Als je rechtstreeks vanuit derden of geconsolideerd vanuit meerdere vestigingen wilt leveren, dan heb je wellicht overslagpunten en cross-dockfaciliteiten nodig. Bovendien kun je de warehouses openstellen voor voorraden van anderen. Zo is het toekomstige fulfilment center van bol.com in Waalwijk klaar voor fulfilment voor derden.

Scale fast?

Je visie op customer service, groei en supply chain zet de stip aan de horizon. Think big…Vervolgens start je projecten om gericht naar deze big picture toe te werken. Start small…Maar wat doe je als ideeën aanslaan? Kun je dan opschalen? Scale fast? Airbnb, Uber en Alibaba kunnen razendsnel groeien omdat ze geen eigen resources nodig hebben. Airbnb heeft geen vastgoed, Uber geen taxi’s en Alibaba geen eigen koopwaar. Bovendien zorgt slimme technologie ervoor dat de dienstverlening geheel automatisch verloopt. Uber koppelt je direct aan een vrije chauffeur via je GPS-coördinaten, terwijl dat bij een reguliere taxicentrale via een telefoniste loopt. Dat geldt voor veel bedrijven. Talloze backoffice-medewerkers zijn dagelijks bezig om orders, transporten, manco’s, betalingen, etc., in goede banen te leiden. Dat is niet schaalbaar.

Knelpunten

Hoe maak je nu jouw business schaalbaar? Onvolledige informatie, arbeidsintensieve backoffices en bestaande capaciteitsbeperkingen zijn doorgaans de knelpunten. In een eerdere blog schetste ik een schaalbare supply chain die is gefundeerd op drie pijlers:

  • Connected: Mensen en systemen zijn verbonden om real-time informatie te delen.
  • Controlled: Er zitten geen mensen meer achter de knoppen, maar systemen verzorgen volautomatisch de regie.
  • Consolidated: Bedrijven gebruiken niet alleen eigen mensen en middelen, maar ook die van derden.

Schaalbare IT

De schaalbare IT-architectuur die een dergelijke supply chain mogelijk maakt, is geschetst in onderstaande figuur. De traditionele systemen zijn zwart. Hun rol is niet uitgespeeld, maar ze zullen moeten samenwerken met de nieuwe blauwe systemen:

  • PIM (product information management) voor het bijhouden van productgegevens en het eenvoudig onboarden van nieuwe producten;
  • OMS (order management systeem) voor het automatisch regisseren van de afhandeling in de keten;
  • ESB (enterprise service bus) voor het snel koppelen van interne en externe systemen;
  • Mobiele apps voor het altijd-en-overal delen van actuele informatie tussen medewerkers en externe relaties;
  • BI (business intelligence) voor het analyseren van big data.
    blogberg

    Veel succes!

    Al met al denk ik dat de stelregel think big-start small-scale fast een uitstekend uitgangspunt is voor het vormen van je supply chain voor 2020. Een heldere visie, een agile organisatie en schaalbare IT zijn de pijlers die je transformatie dragen, aangevuld met een flinke portie ondernemerschap. Ik ben benieuwd naar jullie plannen en hoe ze zich ontwikkelen in de komende jaren. Ik beloof in ieder geval dat ik in 2020 terugkom op deze blog. Voor nu wens ik je veel succes!

    PS: De volgende blog gaat over het ontwerp van toekomstbestendige DC’s en fulfilmentcentra.

  • Jeroen van den Berg is eigenaar van Jeroen van den Berg Consulting
Reageer op dit artikel